MotoGuru.pl

2013 Acura RLX – limuzyna ultranowoczesna

Jego europejski odpowiednik był sprzedawany pod nazwą Honda Legend. W Stanach Zjednoczonych występowała jako Acura RL. Na targi motoryzacyjne w Los Angeles, Japończycy przywieźli kolejną generację tego ostatniego samochodu, nazwaną RLX. Co ciekawe, waży ona o 125 kg mniej od poprzednika i tylko udaje liftbacka, będąc tak naprawdę sedanem.

Nie bez powodu topowa Acura otrzymała nową nazwę – zmianę w stosunku do poprzednika widać na pierwszy rzut oka. Model ma bardziej dynamiczne linie nadwozia, niemal w całości przeniesione z koncepcyjnej wersji, zaprezentowanej wiosną br. w Nowym Jorku. Dotyczy to również w pełni LED-owych przednich lamp. Zależnie od wersji, auto porusza się na 18- lub 19-calowych obręczach, zaprojektowanych z myślą o obniżeniu hałasu. W tym samym celu inżynierowie Acury zastosowali również przednią i boczne szyby z dodatkową izolacją akustyczną.

Deskę rozdzielczą zdominowały dwa ekrany o średnicy 8 i 7 cali, odpowiadające za sterowanie systemem multimedialnym. Lista wyposażenia RLX-a obejmuje m.in. 3-strefową klimatyzację, system audio ELS z 10 lub 14 głośnikami, a także nowe systemy aktywnego bezpieczeństwa (np. aktywny tempomat i układ automatycznego hamowania).

W chwili debiutu RLX będzie dostępny z nowym, 3,5-litrowym silnikiem V6 o mocy 314 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 368 Nm, wyposażoną w system odłączania połowy cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. W efekcie auto ma deklasować konkurencję pod względem zużycia paliwa (wg producenta średnio 9,8 l/100 km). 6-biegowy automat kieruje siłę napędową do kół przedniej osi.

Przednie zawieszenie RLX-a wykorzystuje podwójne wahacze, a tylne – konstrukcję wielowahaczową. Zupełną nowością jest układ kierowniczy z systemem skrętnych kół tylnej osi, sterowanych… niezależnie. Elektronika monitoruje i osobno dobiera kąt skrętu lewego oraz prawego koła. Cel? Lepsza zwrotność na parkingu i zwinność podczas szybkiej jazdy.

W przyszłym roku do oferty dołączy wersja hybrydowa z silnikiem V6 i dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 370 koni mechanicznych. Będzie ona wyposażona w napęd na wszystkie koła z zaawansowanym systemem „przerzucania” momentu obrotowego między kołami.

Nowy RLX będzie w USA konkurować z Lexusem GS, Infiniti M, Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesem klasy E, a także z Cadillakiem CTS i Lincolnem MKS.

Acura jest pierwszą japońską marką premium, utworzoną przez Hondę w 1986 roku. W przeciwieństwie do Lexusa i Infiniti, jej auta nie są oferowane w Europie.