MotoGuru.pl

3. sezon „Formuła 1: Jazda o życie”. Co o nim wiemy?

W piątek, 19 marca na platformie Netflix zadebiutuje trzeci sezon serii „Formuła 1: Jazda o życie”. Oto pięć rzeczy, które już wiemy o tej nowej produkcji.

Trzeci sezon niezwykle popularnego dokumentu składa się z 10 odcinków poświęconych królowej sportów motorowych w roku 2020. Oczywiście, przez wszystkie z nich przewija się wątek pandemii COVID-19, która w ostatniej chwili spowodowała odwołanie inaugurującego zmagania Grand Prix Australii. Temu wydarzeniu został poświęcony praktycznie cały pierwszy odcinek, w którym przewijają się jeszcze zespół Racing Point, zwany w stawce „różowym Mercedesem” oraz słowa Hamiltona „kasa rządzi” na temat F1.

Sezon rozpoczyna się tak naprawdę w drugim odcinku, poświęconym Grand Prix Austrii oraz zespołom Red Bulla i Mercedesa. W kolejnych mamy do czynienia z następnymi wyścigami, możemy lepiej przyjrzeć się Valteriemu Bottasowi, Sebastianowi Vettelowi, Danielowi Ricciardo, a także szefowi Renault – Cyrilowi Abiteboulowi.

Odcinek nr 6 w dużej mierze został poświęcony Pierr’owi Gaslye’mu i jego wygranej na Monzie. W następnym pojawia się wątek Haasa, a w ósmym możemy przyjrzeć się rywalizacji dwóch kierowców McLarena – Carlosa Sainza Jr i Lando Norrisa. Kulminacyjną część sezonu stanowi najdłuższy z całej serii, dziewiąty odcinek opowieści, poświęcony wypadkowi Romaina Grosjeana w Bahrajnie, po którym następuje wyścig w Abu Zabi i podsumowanie sezonu 2021.

A czego możemy się dowiedzieć z nowej serii? Oto pięć interesujących wątków:

1. Bottas może czasem usłyszeć śpiew Hamiltona przez ścianę swojego pokoju

Odcinek trzeci został w dużej mierze poświęcony fińskiemu kierowcy, z którym ekipa Netflixa udaje się do jego rodzimego kraju, aby pokazać jak się relaksuje i ucieka od presji związanej z walką z Hamiltonem. „Finlandia to całkiem niezły kontrast dla świata F1 – nie czuję tu żadnej presji” – mówi Bottas, który ewidentnie broni się przed krytyką wszystkich zarzucających, że nie wykonuje dostatecznie dobrej roboty.

Valtteri Bottas

W pewnym momencie, gdy jest prowadzony wywiad z Bottasem, słychać śpiew Hamiltona, dochodzący z sąsiedniego pokoju. Fin reaguje na to uśmiechem i tymi słowami: „Myślę, że jest lepszym kierowcą niż piosenkarzem. Lewis w porównaniu ze mną jest wielką światową gwiazdą. Dość dużo osób zna nazwisko Lewis Hamilton, ale nie tak wiele osób zna moje. Ale moją siłą przeciwko niemu jest to, że chcę zdobyć tytuł bardziej niż on”.

Gdy w 2019 roku Netflix po raz pierwszy towarzyszył ekipie Mercedesa – było to w Grand Prix Niemiec – Bottas rozbił swój bolid, a Hamilton dojechał do mety na 9. miejscu. Tym razem Bottas w Soczi wykorzystał karę dla Brytyjczyka i sięgnął po zwycięstwo.

2. Nieodwzajemniona miłość Red Bulla i Gasly’ego

Odcinek szósty koncentruje się na sensacyjnym zwycięstwie Pierre’a Gasly’ego po degradacji z Red Bulla do AlphaTauri. Ale zanim to następuje możecie oglądać szefa Red Bulla – Chrisa Hornera – który tak wypowiada się o Francuzie: „W jeździe dla Red Bulla chodzi przede wszystkim o to, by dać z siebie wszystko. Pierre pokazał w tym roku kilka dobrych wyścigów, ale zaliczył też kilka wpadek. Bez Red Bulla nie miałby takiej szansy w F1. Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z presją i kontrolą, to nigdy nie uda ci się zaistnieć na najwyższym poziomie w F1”.

Pomimo że drugi kierowca teamu – Alex Albon – nie spełnia oczekiwań w sezonie 2021, Horner później stwierdza: „Helmut [Marko, doradca Red Bulla] i ja przyjrzeliśmy się informacjom. To nie jest oparte na emocjach, tylko na faktach. Z punktu widzenia zespołu, nie ma nikogo, kto by naciskał, aby mieć Pierre’a z powrotem”.

Kolejne ujęcie pokazuje Gasly’ego w drodze na tor Monza. W swoim telefonie przegląda on wiadomości aż trafia na nagłówek: „Nie ma powrotu dla Gasly’ego do Red Bulla w 2020 roku”. Na te słowa odpowiada: „Mam swój cel, walka trwa. Teraz zdobędziemy kilka punktów”. Co się dzieje później? Gasly odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1.

3. Potężny wypadek Grosjeana

W przedostatnim odcinku 3. sezonu skupiamy się na „ognistej” kraksie Romaina Grosjeana w Bahrajnie i jej wpływie na resztę padoku. Szef zespołu Haas, Guenther Steiner, mówi: „Kiedy zobaczysz ogień, to jest to najgorsza rzecz, jaka może się przydarzyć”. Lewis Hamilton dodaje: „Ciężko się na to patrzyło. Czułem się w tym momencie bardzo bezsilny”. Trzy grosze dorzucił od siebie Sergio Perez: „Dopiero gdy widzisz takie rzeczy, wierzysz w niebezpieczeństwo, w jakie się pakujemy”.

Napięcie utrzymuje się do momentu, gdy na ekrany trafiają zdjęcia Grosjeana wyskakującego z płomieni. „Jak on z tego wyskoczył? To akt boży” – mówi Carlos Onoro Sainz, menedżer Carlosa Sainza. Steiner dodaje: „Miał dziś szczęście. Musimy podziękować komuś w górze, w niebie”.

Romain Grosjean

Widzimy ujęcia Grosjeana powracającego do padoku kilka dni później, z mocno zabandażowanymi rękami. Może podziękować wszystkim, którzy pomogli mu po wypadku. Na jego ciało oddziaływało ogromne przeciążenie. Francuz zastanawiał się czy zdoła przeżyć: „Zastanawiałem się nad tym, która część ciała zacznie palić się pierwsza? Czy to będzie bolesne?”. Pełna obaw była także żona Grosjeana, Marion: „Im dłużej to trwało, tym bardziej myślałam, że będzie martwy”.

4. Abiteboul źle przyjął odejście Ricciardo

Daniel Ricciardo po raz drugi w ciągu trzech lat wywołał zamieszanie na rynku kierowców, kończąc swoją przygodę z Renault na rzecz McLarena -–wcześniej opuścił Red Bulla na rzecz ekipy z Enstone.

Trzeba przyznać, że szef zespołu Cyril Abiteboul nie przyjął tego dobrze, co zobaczymy w odcinku piątym, zatytułowanym „Koniec romansu”. Ból, jaki odczuwał Abiteboul, był wyraźny widoczny już od pierwszych scen: „Musimy być w pozycji, która pozwoli nam walczyć o zwycięstwa i mistrzostwa, a Daniel położył temu kres” – stwierdził Abiteboul.

Cyril Abiteboul

Ricciardo biegnie, by porozmawiać z szefem Red Bulla, Christianem Hornerem w padoku. Horner pyta Australijczyka: „Czy Cyril już z tobą rozmawiał?”. Horner nie mógł się powstrzymać przed skrytykowaniem sytuacji podczas rozmowy z Netflixem: „To jak bycie porzuconym niczym dziewczyna, która jeszcze nie wyprowadziła się z domu. To musi dziwne dla Cyrila, który wie, że Daniel idzie do jego największego rywala. Cyril bez wątpienia wziął to bardzo osobiście. Abiteboul przyznał, że nie rozmawiał z Ricciardo od dłuższego czasu, ale i tak ostatecznie się pogodzili.

5. W ostatnim sezonie Vettela w Ferrari za kulisami było mnóstwo napięć

Ferrari po raz pierwszy otworzyło swoje drzwi dla Netflixa w sezonie 2 i zrobiło to ponownie w najnowszej serii, tym razem przy okazji domowego wyścigu na torze Monza. Po zeszłorocznym zwycięstwie włoski zespół wiedział, że czeka go ciężki powrót na ten tor: „Myślę, że będzie to *******”, przyznał Sebastian Vettel w odcinku czwartym, kiedy został zapytany o przebieg Grand Prix.

Dokument łączy w sobie mnóstwo wątków w trudnym roku Ferrari, spowodowanym brakiem mocy, rozmową dotyczącą legalności silnika w 2019 i walki o wyzwolenie potencjału Vettela, zmagającego się z wydajnością.

Sebastian Vettel

Przed wyścigiem na Monzy Binotto mówi inżynierowi: „Upewnijmy się, że on [Vettel] nie straci motywacji” po trudnych kwalifikacjach. Jego losy nie poprawiają się w wyścigu, kiedy Niemiec ma problem z hamulcami. Mechanik mówi: „Zawsze jesteśmy w środku każdego kryzysu”, patrząc z rozczarowaniem na kolejne frustrujące popołudnie.