MotoGuru.pl

Audi zaprezentowało A6 e-tron concept podczas targów w Szanghaju

Niemiecki producent samochodów podczas wystawy motoryzacyjnej w Szanghaju zaprezentował w pełni elektryczny pojazd koncepcyjny o nazwie A6 e-tron. To pierwsze auto opracowane na nowej platformie PPE.

Jego wymiary zewnętrzne są zbliżone do tych, znanych z tradycyjnego, spalinowego A6. Auto mierzy bowiem 4,96 m długości, 1,96 m szerokości i 1,44 m wysokości. Pojazd opracowano na platformie PPE, opracowanej wspólnie z Porsche, która ma posłużyć do budowy m.in. w pełni elektrycznego Macana. Pierwsze modele produkcyjne korzystające z PPE zadebiutują w drugiej połowie 2022 roku. 

A6 e-tron wygląda tak, jakby był gotowy do masowej produkcji. W oczy rzucają się aerodynamiczne linie, mające za zadanie zminimalizować opór powietrza, maksymalizując zasięg. Testy w tunelu wykazały współczynnik oporu powietrza cW na poziomie 0,22. Z przodu znajdziemy smukłe światła, zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz zasłoniętą osłonę chłodnicy. Tylne światła rozciągają się na całą szerokość, a pod nimi umieszczono sporych rozmiarów dyfuzor. W miejscu tradycyjnych lusterek zastosowano kamery. 

Przednie światła Digital Matrix LED mają niemal kinową jakość wyświetlania obrazu.

Sama nazwa tego pojazdu może być nieco myląca, bowiem A6 e-tron jest… pięciodrzwiowym coupe, zazwyczaj określanym w gamie Audi jako Sportback. W obecnej ofercie na próżno szukać A6 w takim nadwoziu – należy spojrzeć „o jeden numer wyżej”, czyli na A7. Czemu zatem to A6 e-tron, a nie A7 e-tron? W kuluarach głoszą plotki, że komuś palec się omsknął. 

Nadwozie zaprezentowanego na zdjęciach egzemplarza zdobi lakier Heliosilver, który pełni w rzeczywistości zmniejsza ilość energii, jaka przedostaje się do wnętrza samochodu. W praktyce oznacza to jeszcze mniejszy pobór prądu, bowiem podczas jazdy w upalne, słoneczne dni, łatwiej będzie schłodzić powietrze we wnętrzu. 

Znakiem rozpoznawczym współczesnych Audi są ich systemy oświetlenia, z dynamicznymi i płynnymi matrycami świateł LED, które dodają wiele charakteru do ich nowoczesnego designu i funkcjonalności. Koncepcyjne A6 e-tron idzie o krok dalej, ponieważ jego przednie reflektory Digital Matrix LED mogą osiągnąć niemal kinową jakość. Są w stanie wyświetlić grę wieloosobową, co oznacza dodatkową rozrywkę podczas ładowania pojazdu.

Audi A6 e-tron to pięciodrzwiowe coupe, czyli odpowiednik spalinowego Audi A7 Sportback.

Koncepcyjne A6 e-tron ma z tyłu nowe światła z efektem 3D. Jest to nowa generacja cyfrowych elementów OLED, działających jak wyświetlacz. Mogą one również tworzyć prawie nieograniczone konfigurowalne warianty cyfrowych sygnatur świetlnych, dopasowując się do osobistych upodobań właściciela.

Audi A6 e-tron – Bateria, zasięg i prędkość

Koncepcyjne A6 e-tron korzysta z baterii o mocy 100 kW, umieszczonej pośrodku samochodu. Z modelem e-tron GT dzieli on technologię ładowania o mocy 800 W, umożliwiającą szybkie ładowanie przy użyciu kompatybilnej ładowarki. Audi chwali się, że wystarczy zaledwie 10 minut, by osiągnąć poziom baterii pozwalający na pokonanie dystansu 300 kilometrów. Wzrost z 5 do 80% trwa mniej niż 25 minut. Audi twierdzi, że całkowity zasięg tego auta wynosi ponad 700 km.

W A6 e-tron concept zastosowano układ dwusilnikowy o mocy 470 KM i momencie obrotowym 800 Nm, przenoszonym na obie osie. Audi twierdzi, że modele podstawowe, które prawdopodobnie będą wyposażone tylko w jeden silnik napędzający tylną oś, będą w stanie osiągnąć 100 km/h w czasie 7 sekund. Mocniejsza wersja dokona tego samego w mniej niż cztery sekundy. 

PPE – architektura przyszłości

Jak sama nazwa wskazuje, nowa architektura PPE (Premium Platform Electric) jest przeznaczona dla samochodów aspirujących do segmentu premium. Obsługuje ona modele o dłuższym rozstawie osi niż platforma MEB, na której oparte jest produkcyjne Audi Q4 e-tron. W międzyczasie, Audi e-tron GT o mniejszym wolumenie, podobnie jak Porsche Taycan, bazuje na platformie J1. Docelowo na platformie PPE mają zostać oparte pojazdy z segmentów B, C i D.