BMW iX będzie dostępny w 2 wersjach modelowych. iX xDrive40 oraz xDrive50. Oba wyglądają niczego sobie i mają być najbardziej “zielonymi” SUV-ami, jakie do tej pory powstały.
Bawarski producent przyzwoitych samochodów, ciężkich motocykli oraz bardzo drogiej garderoby ujawnił plany co do wzbogacenia swojej pokaźnej gamy modeli o w pełni elektrycznego SUV-a.
Obie jego wersje będą wprawiane w ruch dwoma silnikami elektrycznymi, po jednym na ośkę. Przyspieszenie od zera do setki zajmie im kilka mgnień oka, a prędkość maksymalna ma wynieść 200 km/h.
BMW twierdzi, że ich nowe SUV-y będą jednymi z najbardziej „zielonych” pojazdów obecnie produkowanych, wskutek zastosowania w nim całej palety ekologicznych rozwiązań.
Premiera iX xDrive i jego cena
Dostawy do pierwszych klientów obu wersji BMW iX xDrive spodziewane są na koniec roku 2021. Mocniejszy wariant iX – xDrive 50 – ma kosztować w okolicy 330 tys. PLN (85 000 USD). W ten sposób będzie w stanie pobić Model X od Tesli nie tylko zasięgiem, ale i ceną. SUV ze stajni Elona Muska kosztuje od 350 tys. PLN (91 000 USD) w górę.
Zamówienia na elektrycznego SUV-a od BMW mają ruszyć w okolicy lata tego roku.
Specyfikacja BMW iX xDrive 40 oraz BMW iX xDrive 50
Model iX od BMW to pierwszy całkowicie elektryczny SUV z bawarskiej fabryki. Jednak już od samego początku mierzy wysoko. Słabsza wersja – iX 40 – generuje ponad 300 KM i do pierwszej setki rozpędzi się w nieco ponad 6 sekund.
Mocniejsza wersja iX xDrive 50, dzięki mocy blisko 500 KM, jest w stanie dokonać tego samego w czasie poniżej 5 sekund. To sporo wolniej od najmocniejszej wersji SUV-a od Tesli, który ze startu zatrzymanego pierwsze 100 km/h osiąga w zaledwie 2.5 sek. Jednak to przyspieszeniem BMW chce konkurować z samochodami Muska.
Zasięg BMW iX xDrive
BMW odgraża się, że jego w pełni elektryczny SUV w mocniejszej wersji będzie w stanie, dzięki baterii o pojemności 100 kWh, pokonać na jednym ładowaniu nawet 600 km. Mniejsza pojemność (70 kWh) w BMW iX xDrive 40 pozwoli na przejechanie 400 km bez ponownego ładowania.
Obie wersje e-SUV-a z Bawarii pozwolą nabić sobie baterię do 80% w czasie poniżej 40 minut. Oznacza to, że faktycznie wersja xDrive 50 ładuje się szybciej (jako posiadająca większą baterię) – 10 minutowe podłączenie do gniazdka pozwoli na pokonanie kolejnych 120 km. Taki sam czas ładowania słabszej wersji zwiększy zasięg o 90 km.
Najbardziej „zielony” SUV
Jak twierdzi BMW, model iX jest produkowany z poszanowaniem rzadkich zasobów Ziemi. Używany w SUV-ie kobalt i lit fabryka pozyskuje samodzielnie, z uwzględnieniem standardów dbałości o środowisko naturalne. Zdaniem Bawarczyków, do wytwarzania akumulatorów wykorzystuje się wyłącznie energię odnawialną, a cały proces pochłania jej o 18% mniej.
Wnętrze auta powstaje w większości z użyciem odzyskiwanego aluminium oraz plastiku pochodzącego m.in. ze zużytych sieci rybackich. W sumie iX zawiera blisko 60 kg tworzyw sztucznych wziętych z recyclingu.
Z obliczeń BMW wynika, że przy przebiegu rzędu 200 tys. km BMW iX przyczyni się o 45% mniej do powstawania efektu cieplarnianego, jeśli porównać je do auta tej samej klasy, napędzanego silnikiem wysokoprężnym.