Chińczycy działają bardzo szybko! BYD poprawia systemy w Atto 3 po krytyce Euro NCAP

BYD Atto 3 jeszcze niedawno znajdował się na cenzurowanym przez Euro NCAP, które mocno skrytykowało działanie jego systemów wspomagania kierowcy. Kompaktowy elektryczny SUV miał problemy z rozpoznawaniem znaków, a w razie nieuwagi kierowcy – zamiast reagować – po prostu jechał dalej. Teraz Chińczycy wprowadzili duże zmiany, a oceny bezpieczeństwa poszły wyraźnie w górę.
Od krytyki do działania
Gdy Euro NCAP przetestowało systemy wspomagania BYD-a Atto 3 w ubiegłym roku, wynik był bezlitosny. Auto zebrało zaledwie 55% za ogólną kompetencję asystentów oraz tylko 35% za zdolność do bezpiecznej reakcji, gdy kierowca traci przytomność lub koncentrację. Problemem było m.in. błędne odczytywanie znaków ograniczenia prędkości i fakt, że system utrzymania pasa ruchu wyłączał się w krytycznych sytuacjach, pozostawiając samochód jadący na wprost z ustawioną prędkością.
Nowy dostawca, nowa technologia
BYD zareagował zdecydowanie i zrezygnowało z systemów dostarczanych przez firmę Veoneer. Zamiast nich, zastosował rozwiązania od Boscha, znanego giganta branży motoryzacyjnej. Efekt? Model Atto 3 w wersji na rok 2025 otrzymał już znacznie lepsze noty – 67% za kompetencję systemów i aż 80% za reakcję awaryjną. To zmiana, która może przekonać bardziej wymagających klientów, sceptycznych wobec chińskich producentów.
Aktualizacja dla starszych egzemplarzy
Chiński producent nie zapomniał też o obecnych właścicielach.Do aut sprzed roku modelowego 2025 wysłano aktualizację oprogramowania, która poprawia funkcjonowanie systemów. Dzięki niej wyniki testów Euro NCAP wzrosły do 60% w kategorii kompetencji i 72% w awaryjnych reakcjach. Jak podkreślił Richard Schram, dyrektor techniczny Euro NCAP:
Właściciele Atto 3 wyprodukowanych przed rokiem modelowym 2025 musieli upewnić się, że instalują najnowszą wersję oprogramowania, aby korzystać z usprawnionych systemów.
Co to oznacza dla kierowców?
Zmiana dostawcy technologii i poprawione oceny to wyraźny sygnał, że BYD poważnie potraktował krytykę. W segmencie kompaktowych SUV-ów elektrycznych konkurencja jest ogromna, dlatego żaden producent nie może sobie pozwolić na łatkę „niebezpiecznego”. Dla klientów oznacza to, że wybierając nowego BYD-a Atto 3, dostają auto z systemami, które faktycznie reagują, gdy kierowca popełni błąd lub nagle straci panowanie nad pojazdem.A dla posiadaczy starszych egzemplarzy kluczowe jest wykonanie aktualizacji – bez niej samochód zostaje z łatką słabszych zabezpieczeń.
Chińska marka w europejskiej rzeczywistości
Przypadek Atto 3 pokazuje, że chińskie firmy uczą się błyskawicznie i potrafią wprowadzać zmiany, które jeszcze kilka lat temu zajęłyby zachodnim koncernom całe cykle produkcyjne – to jak nauka w przyspieszonym tempie.
O autorze
Tomasz Studniarek
Najnowsze

2304 zł – tyle kosztuje miesiąc hostowania serwera w LMU. To samo za 25,4 zł w ACC

Assetto Corsa EVO 0.4 opóźnione. Cel: grudzień, nie listopad

Alpine A290 weszło z buta do FIA EcoRally Cup. Suckes w pierwszym sezonie

A2RL w Abu Zabi: autonomiczne bolidy gonią człowieka na ułamki sekundy



