MotoGuru.pl

Dacia Sandero Stepway rozbita. Zdobyła tylko 2 gwiazdki w Euro NCAP

W ramach testów zderzeniowych EuroNCAP rozbita została kolejna transza samochodów. Wśród nich znalazły się: Dacia Sandero, Volkswagen ID.4 i Skoda Enyaq iV.

Podwyższony hatchback rumuńskiego producenta uzyskał ogólną ocenę bezpieczeństwa na poziomie 2 gwiazdek. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 70%, zaś dzieci – na 72%. Znacznie gorzej Dacia poradziła sobie w kategorii pieszych i asystentów bezpieczeństwa, otrzymując odpowiednio: 41% i 42%. Gdyby ocenie poddano wyłącznie ochronę podróżujących, wynik wyrażany w gwiazdkach mógłby być dwukrotnie wyższy.

Ostatnie testy skomentował sekretarz generalny Euro NCAP, Michiel van Ratingen:

Bezpieczeństwo poszło do przodu, a największy postęp dokonuje się obecnie dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, które zapobiegają wypadkom. Najwyraźniej Dacia znalazła swój rynek i trzyma się go, ale dwugwiazdkowa ocena świadczy o niewielkich ambicjach, nawet w przypadku taniego produktu. Ich decyzja o nieoferowaniu kamery jest wyraźnie niedostosowana do rynku i rozczarowująca, ponieważ Dacia zdaje sobie sprawę, że ich samochody będą wkrótce musiały spełniać wymogi nowego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego. Z kolei Skoda i VW pokazują, co można osiągnąć, a Euro NCAP bije im brawo za oferowanie swoim klientom najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Podczas gdy Sandero z 2021 roku, wraz ze swoim odpowiednikiem Logan sedan, zdobyło rozczarowujące dwie gwiazdki, Skoda Enyaq iV i Volkswagen ID.4 zostały nagrodzone maksymalną oceną 5 gwiazdek. Agencja bezpieczeństwa pochwaliła solidną strukturę, skutecznie chroniącą pasażerów na poziomie 90% w przypadku osób dorosłych i 89% w przypadku dzieci.

Po przeprowadzeniu dodatkowych testów, Cupra Formentor e-Hybrid również otrzymała pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa, podobnie jak jej rodzeństwo z silnikiem spalinowym.

Pod koniec 2017 roku sporo kontrowersji wzbudziły wyniki uzyskane przez Fiata Punto. Włoski samochód nie zdobył ani jednej gwiazdki. I wcale to nie oznaczało, że ten samochód jest śmiertelnie niebezpieczną pułapką na kołach. Na tak surowym ostatecznym wyniku zaważyły kryteria oceny – aby zdobyć choć jedną gwiazdkę, należało uzyskać określony minimalny wynik we wszystkich czterech obszarach. Piętą achillesową okazał się zerowy wynik w kategorii systemów bezpieczeństwa.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe