MotoGuru.pl

Ever Given i jego silnik: ma 79 500 KM i wysokość kilku pięter

Ever Given, który blokował Kanał Sueski, ma długość niemal 400 metrów, a do jego napędu służy potężny silnik Diesla o wysokości niewielkiego bloku. Ale to tylko jedna z jego wielu imponujących cech.

Panamski kontenerowiec to obecnie najbardziej znany statek na świecie. Spowodowana przez niego blokada Kanału Sueskiego, stanowiącego najważniejszą drogę żeglugową z Chin i Indii do Europy, z pewnością przez najbliższe miesiące odbije się światowej gospodarce czkawką. Ale Ever Given, który zabiera na pokład 20 000 kontenerów, jest już wolny i kontynuuje swoją podróż.

Do napędu tego olbrzymiego statku służy 11-cylindrowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny o mocy 79 500 (!) KM i wielkości niewielkiego bloku. Ta konkretna jednostka została oznaczona jako Mitsui-MAN B&W 11G95ME-C9 i swoją maksymalną moc rozwija przy zatrważających 79 obr./min! Do jej zasilania służą ciężki olej opałowy lub napędowy.

Moment obrotowy z silnika znajduje swoje ujście na pojedynczej śrubie napędowej, umieszczonej na rufie. Ever Given rozpędza się do 22,8 węzłów, czyli do około 42 km/h. Ponadto kontenerowiec został wyposażony w dwa dziobowe silniki odrzutowe o mocy 3400 KM, wspomagające go w manewrach portowych.

Ever Given uwieziony na mieliźnie.

Zaletą serii silników MAN B&W ME-C są ich kompaktowe (brzmi to jak żart) wymiary oraz elektroniczne sterowanie. Co istotne, mogą one pracować również na innych paliwach, jak propan, gaz ziemny, metanol lub etan. W przypadku głównej jednostki najbardziej zaskakuje średnica tłoka, wynosząca aż 95 cm! Dla porównania, największy silnik na świecie (Wärtsilä RT-flex96C) dysponuje tłokiem o wymiarze 96 cm, a więc trochę większym.

Choć nie znaleźliśmy informacji na temat wagi i rozmiaru silników, Światowa Rada Żeglugi podaje, że w przypadku statków towarowych osiągają one masę wynoszącą… 2300 ton! Całe jednostki napędowe są wysokie na kilka pięter i dłuższe niż półciężarówka, a same tłoki potrafią ważyć ponad 5400 kg.

Mimo że silniki statków stanowią niesamowity popis inżynieryjny, mają jedną poważną wadę. W ogromnym stopniu zanieczyszczają środowisko naturalne. Według informacji, do jakich dotarła stacja BBC, żegluga międzynarodowa emituje tyle dwutlenku węgla, co cały, średniej wielkości kraj!

Żegluga morska jest ogromnym trucicielem środowiska.

Ile? International Council on Clean Transportation (ICCT) – niezależna organizacja badawcza zajmująca się ochroną środowiska – wyliczyła, że międzynarodowa żegluga w 2015 roku wytworzyła 812 milionów ton dwutlenku węgla. Kraj z takim wynikiem byłby szóstym największym trucicielem na świecie!

No cóż, świat bez wielkich kontenerowców nie może się obejść. Tak samo zresztą jak my wszyscy, w większości korzystający z urządzeń elektronicznych, które przypłynęły w jednym z tych ogromnych statków.