MotoGuru.pl

Honda najbardziej amerykańską marką? Brzmi absurdalnie, ale…

Żyjemy w świecie, w którym za brytyjską markę Mini odpowiadają Bawarczycy, Dodge Challengery wytwarzane są w Kanadzie, Buicki w Chinach, zaś Hondy… w Ohio. O tym, że pozory mylą świadczy fakt, że marki tego ostatniego producenta są najbardziej amerykańskie – tak przynajmniej twierdzi AALA.

AALA akronim od American Automobile Labeling Act. To twór nakazujący wszystkim producentom samochodów podawanie miejsca montażu pojazdu, kraju pochodzenia silnika i skrzyni biegów oraz procentową zawartość części z USA i Kanady. Nie dotyczy to pojazdów mogących przewieźć ponad 12 osób lub legitymujących się dopuszczalną masą całkowitą przekraczającą 3,8 tony. Kolejne wyjątki to motocykle i samochody dostawcze.

Mając takie wytyczne wszystko powinno być jasne i przejrzyste. Ale nie do końca tak jest. Dziwić może fakt, że AALA traktuje Kanadę i USA tak samo, wykluczając przy tym Meksyk. W dodatku wpływ na ostateczny wynik ma wycena i liczba każdej części wykorzystanej w pojeździe. Jeśli dany model ma wiele wariantów nadwoziowych, silnikowych, wykończeniowych, końcowe liczby wyliczane są przy uwzględnieniu szacunkowych wartości producenta.

Kadr z filmu Gran Torino z 2008 roku. Do szpiku kości amerykański bohater, w rolę którego wcielił się Clint Eastwood, skrytykował syna jeżdżącego SUV-em Toyoty.

Zestawienie AALA z 2020 roku

Najbardziej amerykańskim sedanem jest Acura TLX. Aż 70% części pochodzi z Ameryki Północnej. Za wytwarzanie pojazdu odpowiada fabryka w Marysville w stanie Ohio, gdzie są powstają również takie modele jak Accord, CR-V i ILX. Silnik i przekładnia są z USA. Identycznie sprawa wygląda w przypadku Hond: Odyssey, Passport, Ridgeline, jedynie z tą różnicą, że są one wytwarzane w miejscowości Lincoln, w Alabamie.

Mercedesy klasy C i GLE również mogą się poszczycić liczbą 70% części pochodzących z Ameryki Północnej. Za ich wytwarzanie odpowiedzialna jest fabryka w Tuscaloosa, w Alabamie. O ile silnik pochodzi z USA, o tyle skrzynie biegów importowane są z Niemiec. 

Kolejne miejsca dla aut amerykańskich wytwórców

W dziesiątce najbardziej amerykańskich aut znalazły się jeszcze takie modele jak: 

  • Dodge Charger z 66% części z Ameryki Północnej, produkowany w Brampton w Kanadzie, z silnikiem z Meksyku i skrzynią biegów z Niemiec,
  • Chrysler 300 z 68% części z Ameryki Północnej, produkowany również w Brampton z silnikiem z Meksyku i amerykańską przekładnią,
  • Ford Ranger z 70% części z Ameryki Północnej, produkowany w Wayne, w Michigan (USA), z silnikiem i skrzynią z USA.

Tytuł najbardziej amerykańskiego auta zgarnął z kolei Dodge Grand Caravan z 76% części z Ameryki Północnej, montowany w Windsor, w Kanadzie, z silnikiem i przekładnią z USA. 

W 2019 roku spośród 10 modeli, które otrzymały plakietkę „American-made Index” znalazły się: Honda Odyssey, Honda Ridgeline, Honda Passport, Acura MDX, Honda Pilot, Acura RDX.

Nasuwa się zatem jeden wniosek: najbardziej amerykańską marką jest… Honda!