MotoGuru.pl

Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer: 5,4 metrów terenowego luksusu

Jeep zaprezentował nowy model o nazwie Wagoneer, który ma rywalizować o klientów z dużymi SUV-ami z segmentu premium. Jego ceny w USA startują od 57 995 dolarów, zaś za wariant ze słowem „Grand” w nazwie trzeba wydać co najmniej 86 995 dolarów.

Nowe auto ma rywalizować w jednej klasie z innymi wynalazkami, opracowanymi specjalnie z myślą o rynku amerykańskim. Mowa m.in. o Cadillacu Escalade, Lincolnie Navigatorze lub Lexusie LX. Spośród tej listy jedynie ten ostatni model jest tańszy w stosunku do debiutującego Wagoneera.

Jednak to Jeep ma co najmniej kilka asów w rękawie. Na tle konkurentów może pochwalić się rekordową przestrzenią w trzecim rzędzie siedzeń, jak i w bagażniku. Podobno miejsca jest tak dużo, że nawet dorośli pasażerowie posadzeni skrajnie z tyłu nie będą narzekać na dyskomfort. Do tego Wagoneer jest w stanie holować przyczepę o masie do 4,5 tony. Producent obiecuje dobre właściwości terenowe, dużo miejsca w dwóch pozostałych rzędach oraz świetne materiały. Klienci do wyboru mają 3 poziomy wyposażenia, kreatywnie nazwane: Series I, Series II i Series III. 

Pod względem wizualnym samochód przywodzi na myśl model koncepcyjny o tej samej nazwie, jak również niedawno zaprezentowanego Jeepa Grand Cheeroke L, który spędza sen z powiek rdzennym Amerykanom. Zarówno Wagoneer, jak i Grand Wagoneer mierzą 5,43 m długości (dla porównania BMW X7 ma 5,1 m długości), 2,12 m szerokości i 1,92 m wysokości przy rozstawie osi 3,12 m. W przeciwieństwie do Grand Cherokee, nowy Jeep nie ma nadwozia samonośnego, tylko został oparty na ramie. 

W bagażniku oba warianty pomieszczą aż 775 litrów i to przy rozłożonych wszystkich 3 rzędach siedzeń. Pojemność przestrzeni pasażerskiej wynosi aż 5 085 litrów. Standardem są cyfrowe zestawy wskaźników z wyświetlaczem o przekątnej 10,3 cala w Wagoneerze lub 12,3 cala w „Grandzie”. Nad konsolą centralną umieszczono 10,3-calowy lub 12,3-calowy (w „Grandzie”) dotykowy ekran systemu multimedialnego Uconnect. Standardem jest skóra Nappa w przypadku tego pierwszego, zaś w przypadku tego drugiego – jeszcze szlachetniejsza skóra Palermo. 

Jeep Grand Wagoneer ma słabszy silnik i uboższe wyposażenie standardowe w stosunku do „Granda”. Niczym nie różnią się za to pod względem wymiarów zewnętrznych.

Sercem Wagoneera jest 5,7-litrowy silnik V8 mild-hybrid, rozwijający moc 397 KM i 548 Nm. Biegami żongluje 8-biegowa przekładnia automatyczna, wprawiająca w ruch wyłącznie tylne koła. Opcjonalnie pojazd może zostać wyposażony w 3 różne systemy napędu na obie osie, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Najbardziej zaawansowany układ korzysta z elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, wspomaganego dodatkowo dwubiegową skrzynią rozdzielczą. W przypadku wersji wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie, możliwe jest osiągnięcie maksymalnego prześwitu do 25,6 cm w porównaniu do 21 cm ze standardowym zawieszeniem.

Grand Wagoneera napędza 6,4-litrowy silnik V8 o mocy 477 KM i 617 Nm. Również on korzysta z 8-biegowej przekładni, za to standardem są napęd na obie osie Quadra-Trac II z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, jak i pneumatyczne zawieszenie, obniżające się po zaparkowaniu, w celu ułatwienia wsiadania i wyjęcia bagażu. Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji 10,1-calowe ekrany umieszczone na oparciach poprzedzających ich foteli