MotoGuru.pl

Lexus IS 500 F Sport Performance to konkurent dla M3, RS4 i C 63 AMG

Lexus posłuchał się swoich klientów i wpierw rozszerzył gamę silnikową o wariant 350 F Sport, a teraz o 500 F Sport Performance. Najnowszy i najmocniejszy model korzysta z wolnossącego, 5-litrowego silnika V8. Japończycy jednak nie mają zamiaru wysyłać tego modelu za Atlantyk.
Lexus IS 500 F Sport Performance – moc i układ jezdny

Inżynierowie musieli trochę się nakombinować, by pomieścić tak duży silnik między przednimi kołami. W tym celu podnieśli maskę o całe 5 centymetrów. Jednostka o pojemności 5 litrów jest dobrze znana m.in. z modelu RC F. Rozwija 478 KM przy 7100 obr./min i 535 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4800 obr./min, przekazywanego na tylną oś za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. I co najistotniejsze, IS 500 F Sport Package jest niewiele cięższy od odmiany IS 350 F. Waży raptem 65 kilogramów więcej. Od 0 do 96 km/h rozpędza się w 4,5 sekundy, czyli o 0,2 s wolniej od wspomnianego RC F-a. 

Jednak w tym aucie nie chodzi tyle o samą moc, co wszystkie składowe frajdy z jazdy. Misją inżyniera Naokiego Kobayashiego było opracowanie świetnie zbalansowanego i wyrafinowanego samochodu, gwarantującego pewne prowadzenie nawet na granicy przyczepności. W IS 500 F Sport Package zastosowano mechanizm różnicowym Torsena o ograniczonym poślizgu. Za dopracowanie tylnych amortyzatorów odpowiada firma Yamaha – podobno udało się uzyskać na pozór sprzeczne właściwości, tj.: zwinność, stabilność przy wysokich prędkościach oraz komfortowe tłumienie nierówności. Standardem w każdym modelu jest pakiet F Sport Dynamic Handling Package, na który składają się: adaptacyjne zawieszenie i specjalny „liniowy” układ kierowniczy.

Lexus IS 500 F Sport Performance ma 478 KM. Przyspiesza od 0 do 96 km/h w 4,5 s.
Lexus IS 500 F Sport Performance – układ hamulcowy

Lexus dopracował również układ hamulcowy. Z przodu znajdziemy tarcze o przekątnej 14 cali, a z tyłu nieco mniejsze, 12,7-calowe. Producent zapewnia, że są one efektywniejsze niż w IS 350, w dodatku odznaczają się lepszym chłodzeniem, co jest zasługą optymalizacji aerodynamicznej. Skrywają się za 19-calowymi, 10-ramiennymi felgami sygnowanymi przez firmę Enkei i są lżejsze o 450 g (z przodu) i 900 g (z tyłu) w stosunku do obręczy z nieco słabszego wariantu IS 350 F Sport.

Pod względem wizualnym najmocniejszy wariant IS-a nie różni się tak mocno w stosunku do „trzystapięćdziesiątki”. Przedni zderzak, lusterka i nadkola pozostały bez zmian. Różnicę robią mocniej uwypuklona maska, nieco zmieniony tylny dyfuzor, 4 końcówki układu wydechowego, a także wspomniane wcześniej felgi.

Lexus IS 500 F Sport Performance – wnętrze

We wnętrzu znajdziemy oznaczenia F Sport Performance na listwach przyprogowych i wielofunkcyjnej, podgrzewanej, obszytej skórą kierownicy. Nowością jest także specjalna animacja z logo IS 500 na ekranie startowym systemu multimedialnego. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, w tym Sport S i Sport S+, mające zapewniać natychmiastowe reakcje na gaz, błyskawiczne zmiany biegów, wspomaganie układu kierowniczego – wszystko po to, by zapewnić możliwie sportowe doznania. Alternatywnie można skorzystać z trybów Normal, Eco i Power. 

Lexus IS 500 F Sport Performance – wyposażenie

Lexus wyposażył IS-a 500 w pakiet systemów bezpieczeństwa Safety System+, na który składają się m.in.: przednia i tylna kamera, asystent ostrzegania przed kolizją i system autonomicznego hamowania, a także funkcję ostrzegania o rowerzystach i pieszych. Za sprawą Steering Assist pojazd będzie samoistnie korygować tor jazdy, aby pomóc utrzymać się między liniami wyznaczającymi pasy ruchu. Dynamiczny tempomat All Speed ma z kolei uprzyjemnić podróż autostradą.

Lexus IS 500 F Sport Performance został zaprojektowany z myślą wyłącznie o rynku północnoamerykańskim. Do salonów trafi jesienią 2021 roku, przy czym ceny nie zostały jeszcze ujawnione.