MotoGuru.pl

Lucid – co to za marka, skąd się wzięła i jak wygląda produkcja Aira?

Lucid – nowa marka wśród samochodów elektrycznych – niedawno zaprezentowała swój niesamowity samochód o nazwie Air, a ostatnio – zakończyła pierwszą fazę budowy swojej fabryki w Newadzie. Co to za firma i skąd się wzięła? Poczytajcie!

Lucid to rękawica bezpośrednio rzucona Tesli – ale kto dziś tego nie robi? W przypadku tego amerykańskiego start-up’u z Kalifornii, istniejącego już od 2007 roku, twierdzenie to nabiera jednak wyjątkowego charakteru. Otóż za opracowanie pierwszego samochodu Lucid jest odpowiedzialny były projektant Lotusa i główny inżynier Tesli Model S – Derek Rawlinson.

Firma na początku istniała pod nazwą Atieva i została stworzona przez byłego dyrektora Tesli, Bernarda Tse, oraz przedsiębiorcę Sama Wenga. Przez lata jej działalność finansowali inwestorzy z Chin i Doliny Krzemowej, aby w 2018 roku zabezpieczyć okrągły miliarda dolarów z Publicznego Funduszu Inwestycyjnego Arabii Saudyjskiej.

Były inżynier Lotusa i Tesli

Rawlinson do firmy Elona Muska dołączył w 2009 roku, a po zakończeniu prac nad Modelem S wrócił do Wielkiej Brytanii. Ofertę pracy od Lucid otrzymał w 2013 roku i następnie pomógł w stworzeniu zespołu inżynieryjnego w celu opracowania pierwszego samochodu tej amerykańskiej marki.

Prace nad Airem rozpoczęły się w 2015 roku.

Prace nad Airem rozpoczęły się w 2015 roku i były prowadzone w centrum rozwoju zatrudniającym 250 inżynierów. Zadanie Rawlinsona polegało na zbudowaniu pojazdu łączącego ze sobą bardzo wysoki komfort, sportowe właściwości jezdne oraz „spalinowy” zasięg.

378 km/h!

Co ciekawe, jeden z prototypów osiągnął prędkość wynoszącą… 378 km/h! Ale to nie wszystko – podczas testów na torze Laguna Seca inny prototyp Aira okazał się o 1 sekundę szybszy niż Tesla Model S Plaid oraz uzyskał lepszy czas niż Ferrari 488 GTB (o 2 sekundy!).

Ale Lucid potrafi pochwalić się też solidnym zasięgiem. Według Rawlinsona zastosowane w nim akumulatory dysponują o 20% wyższą gęstością energetyczną niż w przypadku Tesli. Ponadto zostały zaopatrzone w 900-voltową instalację elektryczną, dzięki której mogą przyjąć prąd o bardzo wysokiej mocy. Nie przez przypadek więc zasięg Aira jest szacowany od 647 do nawet 832 km (według EPA)!

Za stylistykę Aira odpowiedzialny jest Derek Jenkins, który współtworzył Mazdy MX-5 i CX-5 oraz 3 i 6. Dla Japończyków pracował przez 6 lat, a w przypadku swojego ostatniego dzieła zaprojektował auto nie tylko o bardzo atrakcyjnej, barokowej sylwetce, ale także o rekordowo niskim współczynniku oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,21!

Zupełnie nowa fabryka

Ostatnio Lucid zakończył początkowy etap budowy swojej fabryki w Newadzie i wpuścił na jej teren telewizję CNBC. To pierwszy zakład firmy (nazwany AMP-1), zdolny rocznie wytwarzać 34 000 sztuk Aira. Po zakończeniu drugiego etapu rozbudowy, do czego Amerykanie aktualnie się szykują, rocznie ma powstawać 90 000 aut, z których dużą część z pewnością będzie stanowił SUV o nazwie Gravity.

Lucid Gravity na razie istnieje tylko jako jeżdżący prototyp.

Obecnie z taśm fabryki zjeżdża 6 samochodów na godzinę lub jeden co 10 minut – jak kto woli, niepotrzebne skreślić. Co ważne, Lucid  dysponuje też własną wytwórnią zespołów napędowych, oddaloną o 6 km od AMP-1.

Jak wygląda produkcja? Rozpoczyna się od wytworzenia aluminiowych nadwozia i podwozia. Następnie samochód przejeżdża przez lakiernię i za pomocą zrobotyzowanych wózków transportowych trafia na montaż wnętrza. Kolejnym krokiem jest zamontowanie baterii oraz układu napędowego i zderzaków.

Wygląda na to, że Lucid to przedsięwzięcie na poważnie. Teraz nie pozostaje nic, tylko czekać na początek sprzedaży w Europie, co jest zapowiadane na 2022 rok.