MotoGuru.pl

Mercedes bierze wszystko, czyli rekord AMG GT Black Series w Zielonym Piekle

Nurburgring – świątynia prędkości i najtrudniejszy tor wyścigowy świata – ma nowego króla. Został nim Mercedes AMG GT Black Series i tym samym zdetronizował Lamborghini Aventadora SVJ.

Lista modeli zdolnych pokonać granicę 7 minut na północnej pętli toru Nurburgring jest coraz dłuższa i aktualnie obejmuje 6 seryjnie produkowanych samochodów. Obok nich znajduje się Radical SR8 (również w odmianie LM), którego zgodność z drogową homologacją nie została oficjalnie potwierdzona.

Pokonanie ponad 21-kilometrowej pętli zajęło Mercedesowi równo 6:43,616 min, co oznacza, że 770-konne Lamborghini Aventador SVJ zostało z tyłu dokładnie o 1,354 s! To wprawdzie czas, w jakim leniwiec mruga okiem, jednak wystarczający, aby Niemcy mogli obwieścić światu swój sukces.

Mercedes AMG GT Black Series: moc

AMG GT Black Series to najmocniejsze wcielenie sportowego coupe niemieckiej marki, wytwarzanego od 2104 r. Początkowo występowało w dwóch odmianach o mocach 462 lub 510 KM, jednak z biegiem czasu dołączały do niego kolejne. Wariant Black Series zadebiutował w połowie 2020 r., a jego znakiem rozpoznawczym jest przede wszystkim podwójnie doładowana „V-ósemka” m.in. ze zmodyfikowanym wałem korbowym, będąca najmocniejszą seryjną jednostką napędową wyprodukowaną przez zbrojne ramię Mercedesa z Affalterbach.

Silnik Mercedesa AMG GT Black Series ma pojemność 4 litrów i wytwarza 730 KM.

Z pojemności „zaledwie” niecałych 4 litrów wyciska ona z siebie 730 KM (w zakresie 6700-6900 obr./min) i potężny moment obrotowy o wartości 800 Nm (pomiędzy 2000 a 6000 obr./min). A to oznacza fantastyczne osiągi w postaci 3,2 s potrzebnych na złamanie granicy 100 km/h i 9 s na przekroczenie 200 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 325 km/h, a średnie zużycie paliwa – 12,8 l/100 km.

Mercedes AMG GT Black Series: cena

Auto, które kosztuje, bagatela, 1 754 300 zł, wyróżnia się również zaawansowaną aerodynamiką, zapożyczoną z wyścigówek serii GT3 i GT4 w postaci m.in. potężnego tylnego skrzydła z włókna węglowego i zaopatrzonego w system regulacji, przedniego splittera (również regulowanego) oraz specjalnego duktu w podłodze, kierującego powietrze w kierunku tylnego dyfuzora. W rezultacie nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia docisk wynoszący aż 400 kg!

Mercedes AMG GT w wariancie Black Series wyróżnia się ogromnym tylnym skrzydłem oraz czterema końcówkami układu wydechowego.

Poza tym Black Series ma ceramiczne tarcze hamulcowe oraz zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami, a także możliwością mechanicznej regulacji stabilizatorów i kątów kół.

Mercedes AMG GT Black Series: rekord

Podczas rekordowego przejazdu Black Series było prowadzone przez kierowcę wyścigowego Maro Engela, mające na swoim koncie m.in. mistrzostwo świata FIA GT czy zwycięstwo w wyścigu 24h Nurburgring. Auto znajdowało się na oponach Michelin Pilot Cup 2 R MO, odpowiadających specyfikacji fabrycznej. W swoim oświadczeniu Niemcy wspomnieli, że pochylenie kół (3,8 stopnia z przodu i 3,0 stopnia z tyłu) i stabilizatory otrzymały najbardziej „agresywne” ustawienie, a zawieszenie obniżono dla uzyskania jak najlepszej aerodynamiki.

Mercedes AMG GT Black Series został dopracowany pod kątem efektywności aerodynamicznej.

Po uzyskaniu rekordowego okrążenia Maro Engel powiedział: „To był naprawdę imponujący przejazd. Na odcinku Kesselchen z prędkością przekraczającą 270 km/h czy przy ponad 300 km/h na długiej prostej Döttinger Höhe, Black Series okazuje się znacznie szybszy niż mój wyścigowy samochód serii GT3”.

Czas osiągnięty przez Mercedesa-AMG GT Black Series (podobnie jak Lamborghini Aventadora SVJ) został ustanowiony w oparciu o starą metodologię, a więc z pominięciem krótkiej prostej następującej po zakręcie nr 13. Zgodnie z nową auto przejeżdża jedną linię startu/mety i pokonuje wspomnianą prostą.

Ale nawet w oparciu o nią Black Series z czasem 6:48 min pozostaje najszybszym produkcyjnym modelem na Nurburgringu.