MotoGuru.pl

Nowy GMC Hummer jest… elektryczny, ma systemy półautonomiczne i jeździ na ukos

Podczas finału turnieju koszykarskiego NCAA Final Four, zadebiutował GMC Hummer EV w reklamie z narracją LeBrona Jamesa. Zdaniem wielu, ikona męskości została skastrowana wraz z przejściem na napęd w pełni elektryczny.

W czasach swojej świetności Hummer był przez wielu postrzegany jako jedno z najbardziej męskich aut na rynku. Wyróżniał się ogromnymi wymiarami i militarnym rodowodem – był definicją przerostu formy nad treścią. Plasował się na szczycie zestawień „samochodów dla prawdziwych mężczyzn”, jak choćby w przypadku listy opracowanej przez AskMen, gdzie zajął trzecią lokatę. Ustąpił jedynie Dodge’owi Viperowi i AC Cobrze. 

Najnowsze wcielenie pod względem wizualnym stanowi rozwinięcie wcześniej wypracowanej koncepcji. Wciąż wrażenie robią wymiary poszczególnych elementów, w szczególności kół i nadkoli. Z przodu znalazły się smukłe reflektory połączone podświetlaną listwą, na której zagościł napis Hummer. Auto wciąż cechują stosunkowo niewielkie szyby, a ogromne lusterka i sporych rozmiarów słupki A nie polepszają widoczności. Tak samo zresztą jak koło zapasowe, nachodzące na tylną szybę. 

GMC Hummer – wymiary

Przestrzeń bagażowa może zostać zabudowana jak w przypadku demonstracyjnego, zielonego egzemplarza. Zaprezentowana na zdjęciach biała sztuka to z kolei typowy pickup. Ich wymiary nieco się różnią – SUV jest mniejszy i mierzy 4999 mm długości, przy rozstawie osi 3218 mm, czyli odpowiednio o 508 mm i 226 mm mniej. Maksymalny prześwit wynosi 406 mm, zaś kąty natarcia i zejścia to 49,6 i 49 stopni. Głębokość brodzenia sięga 813 mm. 

W oczy rzuca się ekran systemu multimedialnego, o przekątnej ekranu 13,4 cala.

GMC Hummer – akcesoria

GMC chce przyciągnąć klientów do salonów sprzedaży również za sprawą szerokiej gamy akcesoriów – w momencie rynkowego debiutu ma ich być około dwustu. Osoby o aspiracjach terenowych mogą zdecydować się na pakiet Extreme Off-Road.

W zamian za 5000 dolarów otrzymają m.in.: 18-calowe felgi z 35-calowymi oponami terenowymi, tzw. rock-slidery, czyli specjalne, zewnętrzne nakładki przyprogowe, elementy chroniące podwozie, inne światła, a także system UltraVision. 

GMC Hummer – wnętrze i technologia

W wersji pięciomiejscowej znajdziemy 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych wskaźników oraz 13,4-calowy ekran systemu multimedialnego. Nowością jest system półautonomicznej jazdy Super Cruise, dzięki któremu na terenie USA i Kanady można przebyć dystans ponad 320 000 kilometrów bez kładzenia rąk na kierownicy, zaś ulepszona wersja Super Cruise pozwala nawet na autonomiczną zmianę pasa ruchu.

Po złożeniu wszystkich siedzeń przestrzeń ładunkowa zwiększy się do pokaźnych 2316 litrów. Co ciekawe, między przednimi kołami, tj. pod maską, również znajdziemy dodatkowy bagażnik. 

Innowacją w przypadku Hummera jest system nazwany Crab Walk, dostępny w droższych wariantach – pozwala poruszać się na ukos dzięki tylnej osi skrętnej.

Tak wyglądają koła w przypadku zastosowania systemu Crab Walk.

GMC Hummer – silniki

Na papierze widać pozytywne skutki elektryfikacji. Bazowa wersja, korzystająca z dwóch silników elektrycznych, ma być dostępna jesienią 2024 roku za kwotę od 79 995 dolarów. Deklarowane przez producenta parametry robią wrażenie – moc ma wynosić do 633 KM, co wydaje się być śmiesznie niską wartością przy momencie obrotowym 10033 Nm. Jednak tę ostatnią liczbę należy traktować z przymrużeniem oka, bowiem odnosi się do momentu obrotowego kół, a nie silnika. W zależności od charakterystyki układu przeniesienia napędu, rzeczywista wartość powinna oscylować w okolicach od 700 do 1000 Nm.

W takiej konfiguracji możliwe będzie przejechanie co najmniej 400 kilometrów lub blisko 500 w przypadku droższej o 10 000 dolarów wersji z większym akumulatorem i pakietem Extreme Off-Road Package. GMC nie podał informacji o osiągach.

GMC Hummer w nadwoziu SUV mierzy 4999 mm długości.

Za 99 995 dolarów klienci otrzymają wariant z 3 silnikami elektrycznymi, oferującymi do 841 KM i 15592 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprzedaż tej wersji ma ruszyć jesienią 2023 roku. Auto od 0 do 100 km/h ma rozpędzać się w około 3,5 sekundy. Na jednym ładowaniu przejedzie do 500 kilometrów. Hummer jest zdolny przyjąć prąd o mocy do 300 kW, dzięki czemu zwiększenie zasięgu o 160 km zajmie około 10 minut.

Co ciekawe, producent napomknął o średnicy zawracania nowego Hummera, która ma wynosić raptem 10,8 metra! Ma to być możliwe, dzięki zastosowaniu systemu czterech kół skrętnych, będących standardem dla niemal wszystkich wariantów, jedynie z pominięciem bazowego. 

Mając na uwadze powyższe, zdaje się, że Hummer nie jest już aż tak bezsensownym wyborem. Wręcz przeciwnie. Ba, już teraz GMC odcina kupony, bowiem wszystkie premierowe egzemplarze Edition 1 zostały wyprzedane w mgnieniu oka.