MotoGuru.pl

Pierwsza Lancia 037 Prototype na sprzedaż. To ostatni tylnonapędowy mistrz WRC

Piękna i rzadka Lancia 037 Prototype trafi pod młotek podczas ekskluzywnej aukcji RM Sotheby’s, jaka odbędzie się 15 czerwca w mediolańskim Palazzo Serbolloni. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo.

Słynny dom aukcyjny RM Sotheby’s ogłosił zupełnie nową, ekskluzywną sprzedaż około 30 wyjątkowych samochodów właśnie podczas mediolańskiej aukcji. Pojazdy zostaną wystawione na całodniowy pokaz w dniach 14 i 15 czerwca 2021 roku na dziedzińcu historycznego Palazzo. Potencjalni nabywcy będą mogli je obejrzeć po wcześniejszym umówieniu się.

Jedną z gwiazd aukcji jest Lancia 037 Prototype z 1980 roku. To pierwszy wyprodukowany egzemplarz, który pierwotnie należał do Abartha. Po sukcesach w rajdach samochodowych w latach 70., osiągniętych za sprawą modeli Fulvia i Stratos, w 1980 roku włoski producent skupił się na nowym projekcie, znanym pod nazwą 037. To miał być ostatni samochód z napędem na tylną oś z tytułem Rajdowego Mistrza Świata. 

Lancia Rally 037 w drodze licytacji może osiągnąć kwotę nawet 900 000 euro.

Oferowany na aukcji egzemplarz o numerze podwozia SE037-001 to pierwszy prototyp legendarnej Lancii Rally 037, którego budowę zlecono włoskiemu konstruktorowi samochodów wyczynowych – Dallarze – przed ostatecznym montażem w fabryce Abartha, nadzorowanej przez Sergio Limone. Po zakończeniu prac, podwozie SE037-001 zostało poddane intensywnym testom na torze i w tunelu aerodynamicznym, a za kierownicą zasiadali m.in.: Markku Alen, Adartico Vudafieri i Giorgio Pianta.

W 1982 roku samochód w barwach Martini zadebiutował w rajdzie Akropolu. Po zakończeniu oficjalnych testów, 037 trafił w prywatne ręce, do Sergio Limone. To właśnie on podjął się drobiazgowej renowacji, przywracając samochód do oryginalnej specyfikacji rozwojowej. O świetnym stanie technicznym i oryginalnych częściach świadczą certyfikaty sygnowane przez FIVA i Lancia Club of Italy. Nic więc dziwnego, że cena tego pojazdu w drodze aukcyjnej licytacji może sięgnąć nawet 900 000 euro, czyli równowartość ponad 4 mln zł.

Augustin Sabatié-Garat, dyrektor sprzedaży RM Sotheby’s Europe, zachęca do wzięcia udziału w aukcji: 

Sprzedaż w Mediolanie jest ekscytującym dodatkiem do naszego kalendarza w Europie na rok 2021. W tym tygodniu wielu europejskich kolekcjonerów pojawi się w tym regionie z okazji rozpoczęcia Mille Miglia. Cieszymy się, że możemy współpracować z naszymi kolegami z Sotheby’s w Mediolanie oraz z Palazzo Serbelloni, który zapewnił nam wspaniałą lokalizację. Dzięki temu, że przekazaliśmy również jeden z najważniejszych samochodów rajdowych Lancii, czyli prototyp, z którego powstało zwycięskie 0037, sprzedaż ta z pewnością stanie się jedną z najważniejszych w nadchodzącym kalendarzu sprzedaży na rok 2021.

Właśnie z tym autem – w specyfikacji Rally – swoje najlepsze wspomnienia w całej karierze wiąże genialny kierowca Walter Rohrl. Sezon WRC w 1983 roku nie rozpoczął się dla niego najlepiej, i to z własnego wyboru… Niemiec bowiem zrezygnował z udziału w wyboistym rajdzie Finlandii, a jego tłumaczenie nadal wydaje się być dość kuriozalne:

Nie chciałem jechać do Finlandii, ponieważ nie lubię skakać – gdybym chciał polatać, byłbym pilotem, nie siedziałbym w samochodzie.

Jednak dzięki bardzo dobrej harmonii między kierowcą a samochodem, Lancia ostatecznie zwyciężyła w Rajdowych Mistrzostwach Świata 1983. Bardzo dobrze ten rok wspominał Walter:

Patrząc się na moją karierę, to mógł być mój najbardziej udany występ w życiu. To było jak sen – skupiałem się tylko na zakrętach, auto prowadziło się bardzo precyzyjnie. Nikt nie był w stanie mnie pokonać. Jazda Lancią była perfekcyjna, ponieważ samochód robił dokładnie to, co chciałeś. Pasowała tak dobrze, jak moje buty.

O rywalizacji Audi i Lancii w 1983 roku opowiedział Jeremy Clarkson w materiale zrealizowanym na potrzeby programu The Grand Tour:

Samochód mierzący 3915 mm długości, 1850 mm szerokości, 1245 mm wysokości przy rozstawie osi 2445 mm, ważył zaledwie 960 kilogramów w specyfikacji rajdowej. Jego 2-litrowy silnik rozwijał 285 KM i 300 Nm, zaś wariant Evolution 2 z jednostką o pojemności 2.1 l mógł pochwalić się nieco lepszymi parametrami – osiągał 330 KM i 333 Nm.

Dostępna była również wersja cywilna, wyposażona w 2-litrowy silnik o mocy 208 KM i 226 Nm. Samochód w takiej specyfikacji nosił nazwę 037 Stradale i był wytwarzany w latach 1982-1984. Potrafił rozpędzić się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w czasie 5,8 s i pomknąć z prędkością maksymalną 220 km/h.