MotoGuru.pl

Producent aut BYD przestawił się na wytwarzanie maseczek i zwiększył zysk o 162%

Podczas gdy Apple, Huawei i Xiaomi szykują szturm na przemysł motoryzacyjny, chiński producent BYD właśnie pochwalił się swoim imponującym zyskiem netto za 2020 roku. Osiągnął go m.in., dzięki przestawieniu się na produkcję maseczek ochronnych.

BYD, które zostało założone w 1995 roku, jest jednym z pionierów elektromobilności w Chinach. Początkowo firma miliardera Wanga Chuafu zajmowała się produkcją baterii do telefonów komórkowych, by z czasem rozszerzyć swoją działalność na akumulatory samochodowe, półprzewodniki i w końcu ma samochody. W swojej ofercie BYD, który jest wspierany przez Warrena Buffeta, ma nawet elektryczne autobusy.

W lutym zeszłego roku, niedługo po wybuchu pandemii COVID-19, chińska firma szybko zbudowała nową linię produkcyjną i rozpoczęła wytwarzanie maseczek ochronnych. Już po miesiącu Chińczycy ogłosili, że dziennie są w stanie zrobić aż 5 mln sztuk, co czyni ich największym producentem maseczek na świecie. Z kolei w maju 2020 roku BYD określił poziom produkcji na 50 mln w ciągu 24 godzin!

Byd Han debiutował w 2020 roku.

Teraz, gdy firma podsumowała zeszłoroczne wyniki, okazało się, że zyski wzrosły o 162%, co jest m.in. zasługą rozszerzenia działalności o produkcję maseczek. To właśnie ona w trudnym dla sektora motoryzacyjnego roku 2020 pomogła wypracować BYD zysk netto w wysokości 4,23 mld juanów (około 643,75 mln dolarów), co stanowi ogromny skok do przodu względem 2019 roku (1,61 mld juanów – 245 mln dolarów). Z drugiej strony przychody firmy spadły o 22,6% – do 156,6 mld juanów (23 mld dolarów).

Podobnie jak w przypadku wielu firm motoryzacyjnych, sprzedaż pojazdów produkcji BYD w zeszłym roku mocno zmalała – wyniosła 426 972 egzemplarzy, co oznacza rezultat o 7,5% gorszy niż w 2019 roku.

Elektryczny Han to okręt flagowy firmy BYD.

W tym roku BYD spodziewa się w pierwszym kwartale zysku netto wynoszącego od 200 do 300 mln juanów (112,6 mln w 2020 roku). Mają mu w tym pomóc zarówno ożywienie gospodarcze w Chinach, jak i bardzo dobra sprzedaż elektrycznego modelu Han, który debiutował w lipcu 2020 roku, znajdując do końca roku 40 556 nabywców.

Akcje BYD, po odbiciu się sprzedaży samochodów po początkowym okresie pandemii, mocno wystrzeliły do góry. Na giełdzie w Hong Kongu w 2020 roku wzrosły czterokrotnie, jednak od 25 stycznia, kiedy osiągnęły swoją szczytową cenę, ich wartość spadła o 40%. Z kolei w Szanghaju wzbiły się o 308%, ale w tym roku spadły o 13%.

Obecnie, obok samochodów i maseczek ochronnych, BYD wytwarza baterie, komponenty do telefonów komórkowych, a także systemy magazynowania energii oraz miejskie systemy tranzytu kolejowego.