MotoGuru.pl

Przyczynił się do zdobycia dwóch tytułów mistrza świata i może być twój. Cena? Z kosmosu

Jeden z najsłynniejszych samochodów w historii rajdów wkrótce zostanie wystawiony na sprzedaż. Nazywa się Peugeot 205 Turbo 16, a jego cena może osiągnąć astronomiczną kwotę.

Bazuje na wprowadzonym do sprzedaży w 1983 roku modelu 205. W latach 1985-1986 poprowadził francuską markę do tytułu samochodowego rajdowego mistrza świata wśród konstruktorów w najbardziej szalonej erze sportów motorowych w historii. W erze Grupy B, znanej z tego, że przygotowane do niej auta praktycznie nie miały żadnych ograniczeń.

I taki też był Peugeot 205 T16, który zamiast samonośnego nadwozia otrzymał rurową ramę stalową, pokrytą kevlarem. Ale to tylko stanowi wstęp do reszty zmian. Silnik nie znajdował się tutaj pod przednią maską, jak w innych 205, lecz umieszczono go centralnie. Do tego auto otrzymało stały napęd na cztery koła.

Silnik o pojemności 1.8 umieszczono centralnie.

Ale i sama jednostka napędowa prezentowała się ciekawie. 4-cylindrowiec bazował bowiem na żeliwnym bloku pochodzącym z nowej wówczas rodziny XU, ale otrzymał specjalnie opracowaną, 16-zaworową głowicę oraz turbosprężarkę. Osiągał mało imponującą dziś moc 200 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 255 Nm, uzyskiwany dopiero przy 4000 obr./min.

Homologacja Grupy B przewidywała konieczność wyprodukowania 200 sztuk samochodu cywilnego. Mówi się, że Francuzi stworzyli 219 aut, które pomalowali w kolorze szarym (Winchester Grey). Ale nie wszystkie. Cztery auta, pomalowane jak rajdówki, zamówił ówczesny szef Peugeot Talbot Sport – Jean Todt.

W nadwoziu nie należy się spodziewać równych szczelin.

Jedno auto miało przypaść jemu samemu, drugie prezesowi Peugeota Jeanowi Boillotowi, kolejne francuskiemu kierowcy wyścigowemu Didierowi Pironiemu, a ostatnie – dyrektorowi technicznemu Peugeot Sport André de Cortanze’owi.

Auto wystawione na aukcji Aguttes on Wheels, która odbędzie się 21 marca ma podwozie o numerze 33 i rzekomo należało do samego Todta. Według obecnego właściciela, zarówno silnik jak i skrzynia są oryginalna, a moc została podniesiona do 227 KM. Przy okazji niedawnego przeglądu auto wyposażono w nową pompę benzyny oraz pasek rozrządu. Karoseria także jest oryginalna, a samochód stoi na nowych oponach Michelin TRX.

Ten konkretny egzemplarz 205 T16 jest w absolutnie perfekcyjnym stanie technicznym i ma zaledwie 9720 km przebiegu! Cena? Dom aukcyjny spodziewa się 300 000-400 000 euro!