MotoGuru.pl

Samochód na prąd? Dziękuję, raczej nie rozważam, aczkolwiek – najnowsze wyniki badania J.D. Power

Choć mają wyznaczać przyszłość rozwoju motoryzacji, aktualnie oferowane elektryki nadal budzą duże niezdecydowanie wśród osób rozważających zakup nowego samochodu – tak wykazało badanie amerykańskiej organizacji J.D. Power.

Najnowsze i pierwsze tego typu badanie J.D. Power (J.D. Power U.S. Electric Vehicle Consideration), czyli uznanej amerykańskiej organizacji zajmującej się analizą danych i wywiadem konsumenckim, wykazuje, że 59% nabywców nowych samochodów odpowiada „raczej prawdopodobnie” lub „raczej nieprawdopodobnie”, jeśli chodzi o możliwość zakupu pojazdu na prąd. A to oznacza ich ogromne niezdecydowanie i otwiera znaczącą szansę dla producentów takich modeli.

Stewart Stropp, starszy dyrektor ds. sprzedaży detalicznych samochodów w J.D. Power, wypowiedział się w tym temacie:

W chwili obecnej przewidywana podaż pojazdów elektrycznych przewyższa zainteresowanie konsumentów. Na każdego klienta poważnie rozważającego zakup nowego samochodu na prąd przypada kolejny, który jest przeciwnego zdania. W tym miejscu należy więc zidentyfikować, co stoi za tymi wątpliwościami i wprowadzić taką technologię, która zmieniłaby rozważania konsumentów z raczej na bardzo prawdopodobne.

Wśród osób, które jeździły samochodami elektrycznymi, ale ich jeszcze nie prowadziły ani nie były ich właścicielami, wskaźnik zainteresowania takimi autami jest trzykrotnie wyższy niż u osób niemających żadnego doświadczenia z nimi – wynosi 20 do 7%. Badanie, które przeprowadzono w na przełomie roku wśród 9030 przyszłych nabywców nowych pojazdów (mają je kupić w ciągu najbliższego roku) wykazało ponadto, że połowa z nich nigdy nie jechała takim autem, a tym bardziej nie kierowała, ani nie posiadała go. Dane sugerują, że doświadczenie z elektrykiem jest najważniejszym elementem przy rozważaniu zakupu.

Co przemawia za zakupem elektryków?

Przede wszystkim eliminacja wydatków na paliwo – osoby, które w ciągu roku przynajmniej dziesięciokrotnie udają się w trasę są bardziej skłonne do rozważenia zakupu pojazdu elektrycznego niż te, które jeżdżą głównie po swojej okolicy (34 wobec 10%).

Bardziej przychylnym okiem na elektryki patrzą także ludzie, którzy mają dłuższy niż godzinny dojazd do pracy (35 wobec 9%). Ponadto osoby wybierające spośród modeli klasy premium, są bardziej skłonne przesiąść się do aut na prąd niż reszta ankietowanych (36 wobec 15%).

1/4 ankietowanych, zastanawiających się nad zakupem elektryka, wymienia Teslę jako ulubioną markę, jednak już tylko 4% z nich twierdzi, że to jedyna, jaką rozważą. Jeśli konkurencja zaoferuje lepsze cenę, technologię, funkcjonalność i użyteczność, z pewnością wezmą pod uwagę jej produkty. Z kolei 1/3 konsumentów podaje brak informacji, jako powód dla którego nie jest zainteresowana samochodem na prąd.

Warto zauważyć, że osoby, które nie są dziś skłonne do rozważenia zakupu auta czysto elektrycznego, w ciągu najbliższych 2 lub 4 lat zastanowią się nad zakupem hybrydy lub hybrydy plug-in. Na tak jest 41% ankietowanych.