MotoGuru.pl

Samochody autonomiczne stanowią zagrożenie – wynika z badania organizacji IAM RoadSmart

Większość kierowców uważa, że samochody autonomiczne stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa – tak wynika z badań niezależnej organizacji IAM RoadSmart, zajmującej się bezpieczeństwem drogowym.

Systemy wspomagające kierowców w czasie jazdy, podobnie jak samochody elektryczne, coraz śmielej wkraczają do naszego życia. Obecnie większość producentów oferuje auta na drugim poziome autonomii, natomiast Honda – już na trzecim. Samochód tego japońskiego wytwórcy jest więc w stanie np. samoczynnie wyprzedzić na autostradzie, a później zjechać na zajmowany wcześniej pas ruchu. Kierowca może być w nim tylko pasażerem.

Według badania przeprowadzonego przez brytyjską organizację IAM RoadSmart aż 60% kierowców uważa samochody autonomiczne za poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Jeszcze większe obawy mają kobiety (66%) oraz osoby powyżej 70. roku życia (64%).

Hondowski system Sensing Elite potrafi całkowicie przejąć kontrolę nad autem.

Co dziwne, dzieje się tak pomimo faktu, że większość wypadków drogowych jest spowodowana przede wszystkim przez błąd kierowcy. A to sugeruje, iż przekazanie kontroli samochodowi w przyszłości rzeczywiście może zmniejszyć liczbę kolizji.

Według twórców badania technologie autonomicznej jazdy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na drogach wyłącznie wtedy, kiedy systemy będą prawidłowo wykorzystywane, w tym poprzez szkolenie kierowców w celu zrozumienia ich możliwości, a także ograniczeń.

Neil Greig z IAM RoadSmart twierdzi:

Technologia autonomicznych i zautomatyzowanych pojazdów staje się integralną częścią motoryzacji i chociaż ma zdolność do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jej możliwości muszą być w pełni zrozumiane, aby zapewnić, że nie będziemy nadmiernie na nich polegać. Ich przesadne wykorzystywanie oraz brak szkoleń w zakresie obsługi może mieć negatywne skutki, które mogą być niepokojące zarówno dla kierowców, jak i pieszych.

Dzięki nowemu systemowi jazdy autonomicznej kierowca może być pasażerem w samochodzie Hondy.

Choć systemy wsparcia ciągle się poprawiają i z generacji na generację potrafią coraz więcej, nadal nie są doskonałe. Co więcej, rozbudowane układy wspomagania pozostają drogie w zakupie, co dla wielu kierowców stanowi przeszkodę nie do pokonania.

Neil Greig:

Nasze badania wyraźnie pokazują, że wielu kierowców nadal nie jest przekonanych co do bezpieczeństwa pojazdów zautomatyzowanych. Podczas gdy czekamy na samochody całkowicie autonomiczne, które zastąpią ludzki, szkolenie kierowców będzie miało pierwszorzędne znaczenie dla zapewnienia, że coraz większą automatyzacja samochodów stanie się ich zaletą, a nie wadą.