Idąc z nurtem współczesnych trendów, niemiecki producent samochodów z Ingolstadt, rozszerza swoją gamę o nowego w pełni elektrycznego SUV-a – Q4 e-Tron. Auto dostępne będzie w dwóch wariantach nadwoziowych – jako zwykły SUV i Sportback, czyli SUV coupe.
Audi ma jasno wyznaczony cel – do końca 2021 stać się największym producentem luksusowych samochodów elektrycznych na rynku, szczególnie w USA. Najnowsze dzieło powstało na platformie MEB, opracowanej specjalnie z myślą o pojazdach bezemisyjnych. Jest ona wykorzystywana również m.in. w przypadku Volkswagena ID.4.
Audi Q4 e-tron – napęd
Oba modele – zwykłe Q4 e-Tron oraz Sportback – mają być oferowane w trzech wariantach napędowych. Najmocniejszy z nich ma rozwijać 299 KM oraz 460 Nm (oznaczenie 50) i dysponować napędem na obie osie Quattro. Tak skonfigurowany egzemplarz rozpędzi się do 100 km/h ze startu zatrzymanego w 6,2 s. Dla porównania Q4 40 e-tron na dokonanie tego samego potrzebuje 8,5 s. Legitymuje się przy tym wyższym zasięgiem do 520 km według cyklu WTLP oraz mocą 204 KM i 310 Nm. W optymalnych warunkach 10 minut ładowania zaowocuje zwiększeniem zasięgu o 208 km. Baterie mają mieć pojemność 52 kWh lub 77 kWh.
Audi Q4 e-tron – stylistyka
Pod względem wizualnym oba modele do złudzenia przypominają modele koncepcyjne, zaprezentowane w 2019 roku. Podobać się mogą liczne przetłoczenia, dynamiczna linia, a w przypadku coupe – mocno opadająca linia dachu. Inżynierowie i projektanci wspólnie osiągnęli bardzo dobry współczynnik oporu powietrza CX, wyrażany wartościami 0,28 w przypadku zwykłego wariantu oraz 0,26 w przypadku Sportbacka. Wspomniane wartości mają swoje przełożenie na zasięg – ta druga wersja nadwoziowa przejedzie około 10 km więcej w takich samych warunkach.
Nowością są opcjonalne reflektory Metrix LED, które mają za zadanie oświetlać drogę bez oślepiania innych użytkowników dróg. Co ciekawe, kierowca ma do wyboru 4 tryby pracy – różnią się wzorami emitowanego światła… Brzmi dość absurdalnie, ale w tym szaleństwie może być metoda – niewykluczone, że część potencjalnych klientów liczy na taki zakres personalizacji.
Audi Q4 e-tron – wymiary i wnętrze
Oba modele mają 4588 mm długości, 1865 mm szerokości i 1632 mm wysokości, przy rozstawie osi 2,76 m i mogą holować pojazdy o masie do 1,2 tony w przypadku odmiany Quattro lub do 1000 kg w wersji tylonapędowej. We wnętrzu znajdziemy schowki o łącznej pojemności 25 litrów, zaś bagażnik e-trona pomieści 520 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń ta ostatnia wartość wzrasta do 1490 l. W przypadku Sportbacka te wartości różnią się nieco i wynoszą odpowiednio: 535 l i 1460 l. Producent zapewnia, że pasażerowie tylnego rzędu siedzeń nie będą narzekać na brak miejsca na nogi, tym bardziej zważywszy na płaską podłogę, tj. brak tunelu środkowego.
Q4 e-tron może pochwalić się największym wyświetlaczem systemu multimedialnego, zastosowanym w seryjnie produkowanym Audi. Ma przekątną 11,6 cala i jest skierowany w stronę kierowcy. Standardem będzie 10,1-calowy ekran. Z kolei pod deską rozdzielczą znalazł się 10,25-calowy ekran Audi Virtual Cockpit.
Audi Q4 e-tron – ceny
Audi Q4 e-tron w Europie trafi do sprzedaży już w czerwcu 2021 roku, zaś Sportback – miesiąc później. Ceny na rodzimym rynku niemieckim mają startować z pułapu 41 900 euro w przypadku wariantu bazowego Q4 35 e-tron. Za wersję nadwoziową Sportback przyjdzie nam dopłacić około 2000 euro.