Jak donosi Japan Times, firmy motoryzacyjne w najbliższej przyszłości będą zatrudniać więcej inżynierów zajmujących się oprogramowaniem niż mechaniką. Taki trend widać już w Toyocie.
Japoński gigant będzie zmniejszał liczbę inżynierów-mechaników, których zatrudnia w swojej ojczyźnie, za to systematycznie ma przyjmować kolejnych inżynierów zajmujących się oprogramowaniem. Wynika to ze zmieniającego się świata motoryzacji, w którym coraz większy nacisk kładzie się na elektryfikację i systemy jazdy autonomicznej.
W związku z tym, jak donosi Japan Times, Toyota zabiera się za ogromną rekrutację nowej siły roboczej. Odsetek programistów wiosną przyszłego roku ma się zwiększyć dwukrotnie:
Od wiosny 2022 roku Toyota Motor Corp. zwiększy zatrudnienie programistów do około 40-50% wszystkich pracujących u siebie inżynierów. Jest to spowodowane rozwojem pojazdów na prąd oraz systemów autonomicznej jazdy.
Do tej pory programiści stanowili niemal 20% inżynierów, jednak Toyota zaczęła sięgać po absolwentów uczelni technicznych i właśnie zatrudniła 300 nowych programistów.
Choć Akio Toyoda (szef japońskiej firmy) ciągle podkreśla, że na mówienie o całkowitym przejściu na elektromobilność jest jeszcze za wcześnie, ewidentnie zmienia strategię zatrudnienia. A to pokazuje jak ważna w niedalekiej przyszłości będzie inżynieria oprogramowania.
W końcu samochody mają coraz bardziej polegać na tym, co kryje się pod hasłem CASE. To skrót od angielskich słów „connected, autonomous, shared and electric” (połączony, autonomiczny, współdzielony i elektryczny).
W zeszłym roku Toyota zaczęła rozszerzać swoje portfolio o Toyota Kinto, czyli nową komórkę, zajmującą się usługami mobilności. Japończycy zasugerowali nawet, że planuje stworzyć własną inteligentną myjnię samochodową, a wszystkie te nowe technologie będą wymagały programistów, którzy zbudują napędzające je systemy.
Oczywiście, zawsze znajdzie się miejsce dla inżynierów mechaników i projektantów, ale zmiany w świecie sprawiają, że eksperci od oprogramowania będą potrzebni praktycznie w każdej gałęzi przemysłu: od analizy danych po sztuczną inteligencję.