MotoGuru.pl

Zamiast ładowania, wymiana baterii. NIO dokonało jej po raz 2-milionowy

Chiński producent samochodów NIO ogłosił właśnie, że dokonał 2-milionowej wymiany baterii. Miało to miejsce 24 marca 2021 roku w jego stacji, położonej w Suzhou. Oznacza to, że co 10 sekund z podobnej stacji wyjeżdża auto z w pełni nabitym akumulatorem.

W połowie 2014 roku chiński producent samochodów NIO wprowadził dla swoich klientów usługę Battery as a Service (BaaS) polegającą na instalacji nowego pakietu akumulatorów w zaledwie kilka minut. Cała operacja odbywa się w specjalnych stacjach Power Swap, a korzystanie z niej oznacza, że klienci mogą nabyć elektryczne NIO bez baterii (najdroższego elementu elektryków), dzięki czemu oszczędzają 10 000 dolarów.

Wymiana akumulatora zajmuje od 3 do 5 minut, czyli mniej więcej tyle samo czasu, co zatankowanie, poczekanie w kolejce, zapłacenie za paliwo i powrót do samochodu. Co więcej, NIO oferuje możliwość wymiany na baterie o różnej pojemności, dzięki czemu można zmienić swoją subskrypcję w zależności od potrzeb. Przykładowo pakiet 70 kWh obejmujący 6 wymian miesięcznie to wydatek 142 dolarów (około 560 zł) za miesiąc.

Rozwiązanie NIO, przynajmniej w przypadku aktualnego rozwoju baterii z pewnością jest wygodne i opłacalne. W Chinach z tej oferty korzysta zresztą coraz więcej użytkowników samochodów tego wytwórcy. O ile pierwsze 500 000 wymian dokonano w ciągu 6 lat, o tyle kolejne 1 500 000 – w niecałe 10 miesięcy!

2 miliony wymian oznacza, że do użytkowników NIO trafiało łącznie 100 milionów kWh energii elektrycznej, co pozwala na przejechanie dystansu, bagatela, 396 milionów kilometrów.

W Chinach obecnie działają 193 stacje wymiany baterii, 134 stacje doładowujące i 327 stacji docelowych. Producent udostępnił również ponad 380 000 punktów ładowania należących do osób trzecich.

NIO oferuje klientom m.in. ładowarki przydomowe.

Firma twierdzi, że wymiana baterii stała się najbardziej popularną metodą dostarczania energii dla właścicieli jej samochodów. Ciekawostka: użytkownik, który jako pierwszy rozpoczął korzystanie z usługi BaaS dokonał już 654 wymian baterii. Jeśli chodzi o czas korzystania z usługi w przeliczeniu na mieszkańca, w pierwszej piątce znalazły się miasta Harbin, Pekin, Chengdu, Haikou i Shenzhen.

Średnio z punktu wymiany baterii co 10 sekund wyjeżdża w pełni naładowane auto.

W zeszłym miesiącu NIO uruchomiło stację wymiany baterii drugiej generacji, co nastąpiło podczas tzw. Dnia NIO. Może ona pomieścić 13 pakietów baterii i jest w stanie zapewnić do 312 wymian dziennie – trzy razy więcej niż w przypadku stacji pierwszej generacji.

Nowe stacje mają być wdrażane od drugiego kwartału bieżącego roku. Docelowo do końca 2021 roku NIO planuje zwiększyć ich liczbę w Chinach aż do 500.