Zmarł legendarny projektant samochodowy – Robert Opron. Miał 89 lat

29 marca 2021 roku zmarł Robert Opron, francuski projektant samochodowy. W swoim portfolio miał m.in. Alfę Romeo SZ.
Opron najbardziej znany jest z projektów zrealizowanych na zlecenie Citroena, do którego dołączył w 1962 roku. Dwa lata później awansował na stanowisko szefa departamentu designerskiego. Doceniony został w szczególności za opracowanie modelu SM z 1970 roku, czyli luksusowego samochodu wyposażonego w silnik Maserati.
Poza swoją oryginalną stylistyką, pojazd ten mógł pochwalić się imponującym współczynnikiem oporu powietrza Cx na poziomie 0,26. Do dzisiaj zmodyfikowany CM stanowi najszybszy pojazd marki – w 1987 roku rozwinął prędkość 325,57 km/h na powierzchni słonowodnego jeziora Bonneville.
Jego ulubionym projektem był CX, który pod względem wizualnym w dużym stopniu nawiązywał do wspomnianego SM. Czterodrzwiowy sedan jednak nie został tak dobrze odebrany przez opinię publiczną – wiele osób uważało, że to nudny sedan dla kadry kierowniczej. Zdaniem Oprona, modelem CX udowodnił on sam, że można połączyć ciekawą stylistykę z aspektem praktycznym.

SM został Samochodem Roku Motor Trend w 1972, zaś GS otrzymał wyróżnienie Europejskiego Samochodu Roku w 1971 roku. CX powtórzył ten sukces w 1975. Po odejściu z Citroëna, Opron trafił do Renault, gdzie pomagał projektować m.in. Alpine A310, Renault Fuego i Renault 25. Choć wszystkie te samochody były uderzające, Opron nie osiągnął takiej samej sławy wśród krytyków. Swoją karierę zakończył w 2001 roku, w wieku 69 lat.
Opron, jako jeden z 25 designerów, został nominowany do nagrody Car Designer of the Century w 1999 roku. W 2002 roku, świętując jego 70. urodziny, zorganizowano wystawę OPRON 50 Years of style. W 2016 roku Robert otrzymał wyróżnienie Design News’ Lifetime, podczas gdy w 2020 roku powstała wystawa zatytułowana „Cars of Robert Opron”.
Bardzo pochlebnie o jego designie wypowiedział się Lance Cole, autor książek o tematyce motoryzacyjnej:
Wszystkie projekty samochodów Oprona mają w sobie organiczną całość, jakby zostały wyhodowane lub ukształtowane przez siły wiatru, światła, skali i struktury. Wiele osób zgadza się, że jednym z charakterystycznych elementów projektów Roberta jest sposób, w jaki wychwytują one światło oraz posiadają dynamiczny element graficzny – ruch, który jest nieodłączną częścią ich kształtu, nawet kiedy stoją.
O autorze
Mateusz Struk
Najnowsze

2304 zł – tyle kosztuje miesiąc hostowania serwera w LMU. To samo za 25,4 zł w ACC

Assetto Corsa EVO 0.4 opóźnione. Cel: grudzień, nie listopad

Alpine A290 weszło z buta do FIA EcoRally Cup. Suckes w pierwszym sezonie

A2RL w Abu Zabi: autonomiczne bolidy gonią człowieka na ułamki sekundy

















