⏱️ 4 min.

Jedna kolekcja, 22 „emki”. BMW M jadą pod młotek w Monachium

Zdjęcie autora artykułu

Jan Pacuła

01-10-2025 08:10
RM Sotheby's BMW M

W jednej hali Motorworld w Monachium 18 października 2025 r. RM Sotheby’s wystawi na sprzedaż „The Best of M Collection” – 22 sztuki BMW M od M1 po M4 CSL. Od ikon motorsportu i limitowanych edycji po youngtimery, które budują pomost między latami 70. a współczesnymi. M5 tu nie znajdziesz, ale emocji nie zabraknie – zwłaszcza gdy w katalogu świeci M1 z 1980 roku w trójkolorowych barwach M.

Celne hasło organizatorów brzmi: to niemiecka aukcja flagowa, która w czwartej edycji ugruntowała pozycję obok najważniejszych europejskich wydarzeń kolekcjonerskich. RM Sotheby’s zapowiedziało przekrój od klasyków przedwojennych po młode klasyki i supersamochody – a dział M dostał tym razem światło punktowe.

Gdzie, kiedy i na jakich zasadach

Licytacja odbyła się w Motorworld Munich (Am Ausbesserungswerk 8, 80939 München). Podgląd katalogu i oględziny będą otwarte dla wszystkich, natomiast wstęp na samą aukcję przysługuje wyłącznie zarejestrowanym licytującym, posiadaczom katalogu, konsygnującym oraz akredytowanym mediom.

„The Best of M Collection”: jak to się zaczęło

Jedna z najpojemniejszych prywatnych kolekcji M na świecie zaczęła się w 2014 r. od jednego auta. Właściciel obrał kurs: zebrać modele, które ukształtowały historię działu M – od pierwszego M1, przez homologiacyjne legendy, po współczesne modele limitowane. Tę ścieżkę widać w katalogu.

Gwoździe programu: od M1 po torowe specjały

Najważniejszym punktem kolekcji jest BMW M1 (1980) – oficjalna praprzyczyna istnienia „emek”. Obok stoją m.in. M3 Sport Evolution (E30), M3 CSL (E46), torowe M3 GTS (E92) i M4 GTS (F82), odchudzone M4 CSL (G82), a także rzadkie M3 CRT (E90). Dla smakoszy roadsterów i coupe są Z3 M i Z4 M w obu nadwoziach, a nostalgikom mruga 2002 Turbo (1975). Z nowszych akcentów pojawiło się M4 Edition 50 Jahre BMW M (2023). Jeśli szukasz M5 – to właśnie jej świadomie zabrakło, co podkreśla autorski sznyt kolekcji i ukierunkowanie na „purystyczny” rdzeń M: lekkie, zwarte i skupione na kierowcy modele.

Co (celowo) nie dojechało

Lista nie zawiera „dużych” M5 – brak E28/E34/E39 i późniejszych generacji. To jasny sygnał od właściciela. Kuratorski dobór skupił się na DNA: kompaktowe wymiary, coupé, lekkość i bezpośredniość. Poza literą „M” znalazły się jednak kąski pokrewne – Z1, a nawet Alpina Roadster V8 – dla pełniejszego obrazu bawarskiej sportowej tradycji.

Pełna lista pozycji i estymacje: euro oraz przeliczenie na zł

Kurs do przeliczeń: euro: 4.2692:

  • Lot 110 – 2002 BMW Z3 M Coupé: €80 000–€100 000 → 341 536–426 920 zł
  • Lot 111 – 2007 BMW Z4 M Coupé: €60 000–€80 000 → 256 152–341 536 zł
  • Lot 112 – 2003 BMW M3 CSL: €120 000–€160 000 → 512 304–683 072 zł
  • Lot 113 – 1990 BMW Z1: €90 000–€120 000 → 384 228–512 304 zł
  • Lot 114 – 2023 BMW M4 Edition 50 Jahre BMW M: €90 000–€120 000 → 384 228–512 304 zł
  • Lot 115 – 1992 BMW M3 Cabriolet: €90 000–€120 000 → 384 228–512 304 zł
  • Lot 116 – 1995 BMW M3 Cabriolet: €50 000–€70 000 → 213 460–298 844 zł
  • Lot 117 – 2016 BMW M2 Coupé: €50 000–€70 000 → 213 460–298 844 zł
  • Lot 118 – 1975 BMW 2002 Turbo: €100 000–€140 000 → 426 920–597 688 zł
  • Lot 119 – 1990 BMW M3 Sport Evolution: €200 000–€250 000 → 853 840–1 067 300 zł
  • Lot 120 – 1980 BMW M1: €500 000–€600 000 → 2 134 600–2 561 520 zł
  • Lot 121 – 2012 BMW 1M Coupé: €70 000–€90 000 → 298 844–384 228 zł
  • Lot 122 – 2007 BMW Z4 M Roadster: €50 000–€70 000 → 213 460–298 844 zł
  • Lot 123 – 2000 BMW Z3 M Roadster: €60 000–€80 000 → 256 152–341 536 zł
  • Lot 124 – 2011 BMW M3 CRT: €170 000–€220 000 → 725 ?– 939 ? zł
  • Lot 125 – 2016 BMW M4 GTS: €120 000–€160 000 → 512 304–683 072 zł
  • Lot 126 – 2002 BMW M3 Cabriolet: €50 000–€70 000 → 213 460–298 844 zł
  • Lot 127 – 2003 BMW Alpina Roadster V8: €300 000–€380 000 → 1 280 760–1 622 ? zł
  • Lot 128 – 2017 BMW M3 30 Jahre Edition: €70 000–€90 000 → 298 844–384 228 zł
  • Lot 129 – 2023 BMW M4 CSL: €150 000–€200 000 → 640 380–853 840 zł
  • Lot 130 – 1995 BMW M3 GT: €100 000–€140 000 → 426 920–597 688 zł
  • Lot 131 – 2010 BMW M3 GTS: €230 000–€280 000 → 982 ?– 1 ? zł

Najgłośniejsze estymacje i rynkowy kontekst

Eksperci RM Sotheby’s uznali M1 za najcenniejszy punkt – to spójne z rynkiem: rzadkość, geneza działu M, a do tego egzemplarz z 1980 r. w klasycznym malowaniu. Na drugim końcu skali stoją „wejściówki” – M2, otwarte M3 (E36/E46) czy Z4 M – wciąż purystyczne, ale bardziej dostępne.

O autorze

Zdjęcie autora artykułu

Jan Pacuła

Były kierowca rajdowy, który teraz co najwyżęj testuje auta drogowe. Lubię, gdy tył ucieka szybciej niż rozum.