MotoGuru.pl

Fabryka FCA w Tychach i TOP7 najczęściej produkowanych modeli

Od 2022 r. będą powstawać tutaj nowe modele marek Alfa Romeo, Fiat i Jeep. W listopadzie 2019 r. wyjechało stąd 12-milionowe auto – najczęściej był to Fiat 500. A jaki były kolejne? Oto TOP 7 modeli wytworzonych przez fabrykę FCA w Tychach.

Zakład w Tychach oddano do użytku w roku 1975 r. na potrzeby produkcji Fiata 126p. W pierwszym roku powstało tutaj 11 512 samochodów, natomiast w kolejnym – już 60 126 sztuk. Popularny „Maluch” był wytwarzany do 1991 r. (później, do 2000 r. powstawał tylko w Bielsku Białej), kiedy na linię montażową zawitało licencyjne Cinquecento. Wkrótce potem 90% akcji kombinatu wielozakładowego FSM przejęła firma Fiat Auto, a 28 maja 1992 r. powstała spółka Fiat Auto Poland S.A.

Zmiana właściciela dała fabryce porządnego kopa, w rezultacie którego w 1993 r. produkcja wzrosła do ponad 190 tys. egzemplarzy, by dwa lata później przekroczyć poziom 200 tys. Ale złote czasy miały dopiero nadejść. I nadeszły w 2003 r., kiedy to z taśm tyskiego zakładu wyjechały pierwsze egzemplarze Pandy drugiej generacji, która rok później zdobyła zaszczytny tytuł „Europejskiego Samochodu Roku”. W 2004 r. wytworzono 236 608 Pand i 115 504 Fiatów Seicento.

Najlepszy okres fabryki w Tychach wiąże się kolejnym triumfatorem plebiscytu na „Europejski Samochód Roku” – z Fiatem 500, który zdobył to trofeum w 2008 r. Ba, dzięki niemu i trwającej produkcji Pandy, polski zakład włoskiego koncernu jako jedyny na Starym Kontynencie wytwarzał dwóch zdobywców tego prestiżowego tytułu. W efekcie 2009 r. zamknął rekordowym wynikiem wynoszącym aż 605 797 sztuk!

A których modeli samochodów wyprodukowano w Tychach najwięcej? Oto TOP 7:

1. Fiat 500 (do 2007 r.): 2 302 362 szt. (stan na 18.11.2019 r.)

Absolutny hit włoskiego koncernu. Łącznie od 2007 r. do 18 listopada 2019 r. powstały już 2 302 362 egzemplarze tego modelu. Produkcja nadal trwa i na razie nie ma żadnych doniesień, aby miała się zakończyć. Tym bardziej że „pięćsetka” sprzedaje się bardzo dobrze – w 2019 r. na Starym Kontynencie znalazła 175 017 nabywców. Na początku 2020 r. pojawiła się natomiast w odmianie z układem mikrohybrydowym.

 

 

2. Fiat Panda II (2003-2012): 2 168 491 szt.

Druga generacja tego modelu była wytwarzana przez 9 lat i zjechała z taśm fabryki w Tychach aż 2 168 491 razy. Niestety, ze względu na naciski Włochów produkcję następcy tego modelu przeniesiono do Włoch. W zamian zaczęto wytwarzać Lancię Ypsilon.

 

 

3. Fiat 126p (1975-1991 r.): 1 975 988 szt.

Samochód, który zmotoryzował Polskę powstawał najpierw w Bielsku Białej, a od 1975 r. – również w Tychach. Pik produkcji tego modelu miał miejsce w 1980 r., kiedy to na ulice wyjechało 181 141 egzemplarzy. Kolejne 33 291 szt. wytworzono w Bielsku Białej, gdzie popularny „Maluch” pozostawał w produkcji do 2000 r.

 

 

4. Fiat Seicento (1997-2010): 1 328 973 szt.

Następca i brat techniczny Fiata Cinquecento, oferowany wyłącznie z silnikami 4-cylindrowymi. Pierwszy egzemplarz tego auta powstał 22 września 1997 r., a łącznie do końca grudnia bramy fabryki opuściły 633 sztuki. Najwięcej Seicento wytworzono w 1999 r. (253 345 szt.), a w ostatnim roku produkcji – jedynie 9152 szt.

 

 

5. Fiat Cinquecento (1991-1998): 1 164 525 szt.

Cinquecento w przeciwieństwie do Fiata 126p było samochodem przednionapędowym, a jego silnik montowano wzdłużnie (2-cylindrowiec o pojemności 0,7 l) lub poprzecznie – jednostki 0,9 i 1,1 l. Łącznie powstało 1 164 525 szt. tego auta, z czego ponad 863 tys. trafiło poza granice Polski.

 

 

6. Lancia Ypsilon 3. generacji (od 2011 r.): ok. 540 000 szt.

To niewielkie auto miejskie nadal jest wytwarzane, choć od 2017 r. trafia wyłącznie na rynek włoski. Ypsilon dzieli platformę konstrukcyjną z Fiatem 500 i Fordem Ka, ale w przeciwieństwie do tych dwóch modeli ma 5-drzwiowe nadwozie. Koniec jego produkcji był przekładany z 2018 na 2019, a później na 2020 r., ale ciągle nie nastał.

 

 

7. Ford Ka II (2008-2016): 514 288 szt.

Brat bliźniak Fiata 500, z którym dzielił nie tylko płytę podłogową, ale i te same jednostki napędowe. Jego produkcję uruchomiono 28 września 2008 r. w obecności ówczesnego ministra gospodarki Waldemara Pawlaka. Auto powstawało tylko w jednej wersji nadwoziowej. Był to pierwszy i jak na razie ostatni samochód skonstruowany wspólnie przez Forda i Fiata. Koniec produkcji nastąpił 20 maja 2016 r.

Ponadto z fabryki w Tychach wyjeżdżały m.in. Fiaty Siena i Palio Weekend. Przez pewien czas montowano tutaj (montaż SKD) kolejne modele włoskiej marki, czyli Punto, Ducato, Bravo, Brava oraz Marea.

 

 

Fiat Bravo składany w Tychach w prostym montażu SKD.

Łącznie do dnia 18.11.2019 r. bramy wytwórni w Tychach opuściło 12 mln samochodów. Zapewne nowe modele w postaci miejskich crossoverów marek Alfa Romeo, Fiat i Jeep pozwolą jej ponowne osiągnąć bardzo wysoką produkcję.

W końcu auta tego typu obecnie gwarantują rynkowy sukces!