MotoGuru.pl

Nowa 911 GT3 2022 ma silnik niemal identyczny, co GT3 Cup

Niemieccy inżynierowie ponownie stanęli na wysokości zadania. Owoce ich pracy można podziwiać w najnowszym Porsche 911 GT3 2022.

Sercem GT-trójki jest 4-litrowy silnik wolnossący typu bokser. Rozwija 510 KM. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 470 Nm trafia na tylną oś za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK. Opcjonalnie można zdecydować się na tradycyjną, ręczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach. Ale jest jeden dobry powód, by tego nie robić – osiągi. Model standardowy jest po prostu szybszy. Potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, a do 200 km/h – w 10,8 s. Na dostatecznie długiej prostej wskazówka prędkościomierza zawędruje do wartości 320 km/h. 

Sam silnik jest praktycznie identyczny w stosunku do tego, jaki znajdziemy w pucharówce, czyli wyścigowym GT3 Cup. Producent zapewnia niezwykle ostrą reakcję przepustnicy na każde muśnięcie gazu, o które dbać ma 6 niezależnych korpusów przepustnicy. Podobne rozwiązanie zastosowano wcześniej w limitowanym modelu 911 Speedster, wyposażonym w nowe tłoki i układ smarowania z suchą miską olejową. Przekładnia PDK została specjalnie zaprojektowana i zestrojona dla GT3. 

Porsche 911 (992) GT3 2022 – aerodynamika

Efektywność aerodynamiczną mają zapewniać takie elementy jak regulowany przedni splitter, tylny dyfuzor oraz pokaźnych rozmiarów spojler, który również można ręcznie regulować. Ale i bez jakiejkolwiek ingerencji 911 GT3 zapewnia do 50% większą siłę docisku od modelu, który zastępuje. W trybie Performance, który nie jest przeznaczony na drogi publiczne, siła docisku wzrasta o 150%. 

Inżynierowie dopełnili dzieła modyfikacjami zawieszenia. Rozszerzyli rozstaw przednich kół o blisko 5 centymetrów, stosując przy tym po raz pierwszy w drogowym modelu Porsche podwójne wahacze. Dorzucono do tego dodatkowe przeguby kulowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. W efekcie auto zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie i wyższą stabilność w zakrętach podczas jazdy na limicie przyczepności. Poprawiony i bardziej bezpośredni układ kierowniczy ma doskonale informować kierowcę o położeniu przednich kół. 

Nic tak nie pobudza wyobraźni jak rozmowa na temat czasów osiąganych na Nordschleife. GT-trójka nie ma czego się wstydzić, wręcz przeciwnie. Jest bowiem szybsza o 17 sekund od swojego poprzednika, bowiem Lars Kern pokonał pętlę Zielonego Piekła w czasie 6 minut 59,927 sekundy. 

Porsche 911 (992) GT3 2022 – masa własna

Wersja wyposażona w skrzynię ręczną waży 1418 kg, czyli o 17 kg mniej od odmiany korzystającej z PDK. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, wydechu ze stali nierdzewnej, szyb z lekkiego, dźwiękochłonnego szkła oraz elementów aerodynamicznych wykonanych z włókna węglowego. To tym bardziej imponujący rezultat zważywszy na fakt, że nowa 911 korzysta z większej platformy.

Porsche 911 (992) GT3 2022 – wyposażenie

We wnętrzu znajdziemy wielofunkcyjną kierownicę o średnicy 360 mm, pokrytą materiałem Race-Tex i wyposażoną po raz pierwszy w przełącznik trybu jazdy. Opcjonalnie dostępne są regulowane w 18 kierunkach sportowe fotele Plus lub kubełkowe, w całości wykonane z włókna węglowego. Te ostatnie pozwalają zaoszczędzić około 11,8 kg. Wyróżnikiem GT3 jest specyficzny ekran Track Screen. 

Klienci zafiksowani na punkcie sportowych doznań mogą zdecydować się na wariant Clubsport z klatką bezpieczeństwa, 6-punktowymi pasami, a także systemem pozwalającym na ręczne odcięcie zasilania. 

Producent zapewnia, że nowe 911 GT3, pomimo ponadprzeciętnych właściwości jezdnych, wciąż zapewnia przyzwoity poziom komfortu.