XPeng Inc. (XPeng), chiński startup z siedzibą w Guangzhou, rozpoczął 19 marca ekspedycję flotą XPengów P7 w celu zaprezentowania możliwości Navigation Guided Pilot (NGP), czyli w pełni zintegrowanego rozwiązania do autonomicznej jazdy na autostradach. Wyprawa trwała do 26 marca.
Na przestrzeni 8 dni flota P7 przemierzyła 10 miast, począwszy od Guangzhou, przez Shantou, Quanzhou, Wenzhou, Hangzhou, Shanghai, Nanjing, Qingdao, Jinan, kończąc w Pekinie. Łącznie pokonano dystans 3675 kilometrów – to najdłuższa trasa, jaką przejechano na terenie Chin w trybie autonomicznym seryjnie produkowanym samochodem.
NGP oferuje nawigację od punktu do punktu, wspomaganą autonomiczną jazdą w oparciu o trasy wyznaczone w systemie nawigacyjnym przez kierowcę. Co najważniejsze, urządzenie jazdy autonomicznej działało stabilnie nawet w trudnych warunkach, tj. podczas ulewnego deszczu, w obszarach górskich, czy w trakcie przejazdów przez tunele.
Zgodnie z danymi opublikowanymi przez XPeng, 31 marca, średni wskaźnik powodzenia przy zmianie pasa ruchu i wyprzedzaniu wyniósł 94,41%. Podobny poziom skuteczności wykazano w odniesieniu do wjazdów i zjazdów z autostrady (92,76%) oraz przejazdów przez tunele (94,95%).


Zgodnie z obowiązującymi w Chinach przepisami, kierowca nie może całkowicie zdjąć rąk z kierownicy.
Co więcej, w przypadku floty XPengów P7, która przejechała z Guangzhou do Pekinu, pokonując 2 930 km autostradą korzystając z funkcji NGP, kierowcy musieli średnio interweniować 0,71 razy na każde 100 kilometrów.
XPeng zaprosił do udziału w wyprawie 228 dziennikarzy motoryzacyjnych, entuzjastów samochodów elektrycznych i ekspertów branżowych. Ze względu na bezpieczeństwo każdy uczestnik musiał przejść szkolenie dotyczące tego, jak należy wykonywać pewne czynności oraz czego się wystrzegać. Odbywało się ono poprzez oglądanie materiałów wideo i udział w quizie.
Sterowany przez NGP P7 jest w stanie wykonać szereg czynności wspomagających kierowcę, takich jak automatyczna zmiana pasa ruchu, wyprzedzanie oraz wjazd i wyjazd z autostrady. To możliwe, dzięki 14 kamerom, 12 radarom ultradźwiękowym, 5 radarom wykorzystującym inne fale, a także integracji map HD i technologii pozycjonowania o wysokiej precyzji.
Tak duży arsenał technologii wspomaga kierowcę chociażby przy wyprzedzaniu. Jeśli będzie chciał wykonać ten manewr, system włączy kierunkowskaz, gdy upewni się, że nie ma innych samochodów w bezpiecznej odległości z prawej i lewej strony, i sprawi, że P7 zmieni pas ruchu, co uczyni dopiero po wydaniu polecenia głosowego.
Brawo XPeng. Tyle się mówi na temat autonomicznego systemu jazdy Tesli, a tu proszę! Chińczycy udowodnili wysoką sprawność swojego układu NGP, i to w towarzystwie największych krytyków, a więc dziennikarzy!
Czekamy na podobną wyprawę w wykonaniu samochodów amerykańskiej marki!