MotoGuru.pl

Fabryka Hondy w Swindon przejdzie w ręce Panattoni

Niegdyś najważniejsza fabryka Hondy w Europie, teraz staje się zbędna. Efekt? Japończycy sprzedają zakład w Swindon firmie Panattoni.

Obecnie fabryka w Swindon wytwarza wyłącznie Civicki liftback i Type-R-a, które są eksportowane na cały świat. 15% produkcji zostaje w Wielkiej Brytanii, 20% trafia na rynki Starego Kontynentu, 55% do Ameryki Północnej, 8% do Japonii, a kolejne 2% – do innych zakątków Ziemi.

Fabryka w Swindon, mieszcząca się na terenie 370 arów, w 1989 roku rozpoczęła produkcję silników, natomiast 3 lata później z jej taśm zaczęły zjeżdżać samochody. Do końca 2018 roku w zakładzie, zatrudniającym 3500 pracowników, powstało 3 507 862 aut. W ciągu ostatnich kilku lat bramy fabryki opuszczało średnio około 150 tys. sztuk samochodów rocznie.

Nowy Civic opuszcza bramy fabryki co 69 sekund. Trafia do 70 krajów świata.

Ze Swindon wyjeżdżały też takie modele, jak Jazz i CR-V. Produkcja Civica jest przewidziana do lipca bieżącego roku. Jej zakończenie oznacza nie tylko koniec aktualnej generacji tego kompaktowego modelu Hondy, ale i brytyjskiej fabryki japońskiego producenta.

Jason Smith – dyrektor Honda of the UK Manufacturing:

Cieszymy się, że udało nam się znaleźć nowego właściciela fabryki. Z naszych rozmów z przedstawicielami Panattoni i miejscowości Swindon wynika, że nowy właściciel może stworzyć ekscytujące perspektywy dla fabryki oraz miejscowej społeczności.

Panattoni – deweloper powierzchni użytkowych i magazynów – przejmie fabrykę wiosną 2022 roku, natomiast kolejna generacja Civica będzie powstała w japońskim Yorii. Honda zdecydowała się na nią ze względu na możliwość zastosowania zerowych taryf celnych oraz chęć zwiększenia możliwości wykorzystania obiektu.

Nowy właściciel fabryki Hondy ma zainwestować w nią ponad 700 milionów funtów w celu przyciągnięcia nowych pracodawców i zapewnienia nowych możliwości rozwoju.

Cena zakupu fabryki przez Panattoni nie została podana.