MotoGuru.pl

Lamborghini świętuje 50. urodziny Countacha

Targi motoryzacyjne w Genewie, 11 marca 1971 roku, stoisko Lamborghini. Stoi na nim jeden najbardziej rozpoznawalnych modeli włoskiego producenta – Countach. Dzisiaj mija dokładnie 50 lat od tamtego wydarzenia.

O 9 rano w przestrzeni wystawowej Carrozzeria Bertone po raz pierwszy publicznie zostaje pokazany prototypowy Countach. Premiera jest tak udana, że firma rozpoczyna wyścig z czasem, aby spełnić oczekiwania klientów i przekształcić futurystyczny koncept w samochód produkcyjny. W cieniu nowego pojazdu musi się schować chociażby zupełnie nowa Miura SV – udoskonalony po 5 latach wariant tego auta. 

Countach LP 500 następnie pojawia się na niemal wszystkich ważnych międzynarodowych targach motoryzacyjnych. Za projekt tego modelu, roboczo nazwanego LP112 (LP oznacza umieszczenie silnika z tyłu w pozycji wzdłużnej), odpowiada Paolo Stanzani, pracujący w Lamborghini w latach 1963-1968. Zostaje on mianowany dyrektorem generalnym i technicznym, odpowiedzialnym za aspekt mechaniczny Countacha.

Jednak to, co zdumiewawa najbardziej, wychodzi spod ręki Marcello Gandiniego, dyrektora ds. designu Carrozzeria Bertone. Czyste i futurystyczne linie zachwycają opinię publiczną. Wrażenie także robił sposób otwierania drzwi – to także pomysł Gandiniego. Unoszą się one ku górze, podkreślając unikatowy charakter samochodu i jednocześnie marki. Pomysł jest powielany w przypadku przyszłych modeli marki.

Prototyp LP 500 w znaczącym stopniu różni się względem produkcyjnego Countacha, którego wytwarzanie rozpoczyna się w 1974 roku. Koncept korzysta z silnika o pojemności 4791 cm3, rozwijającego moc 440 KM i blisko 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten ostatni trafia na tylną oś za pośrednictwem 5-biegowej przekładni ręcznej. Auto ważące nieco ponad 1100 kilogramów, potrafi osiągnąć prędkość maksymalną 300 km/h.

W 16 lat producent z Sant’Agata Bolognese wyprodukował 1999 egzemplarzy 5 serii Countacha.

Nazwa Countach pochodzi z regionalnego dialektu Piemontu. W końcowej fazie montażu samochód ukryto na farmie, w szopie przeznaczonej na maszyny rolnicze, znajdującej się niedaleko Grugliasco, w prowincji Turyn. Auto zostało odkryte przez rolnika, który na jego widok z  entuzjazmem wykrzyknął „countach”. To słowo oznacza nic innego jak… zdumienie.

Kiedy urodzony w Piemoncie Marcello Gandini dowiedział się o tej historii, uznał, że słowo „countach” ma szczególnie silną siłę przekazu. Przekonał o tym Nuccio Bertone, Ferruccio Lamborghini i swojego kolegę Paolo Stanzani.

Po sukcesie LP 500 na salonie genewskim, samochód wyposażony został w bardziej niezawodny, 4-litrowy silnik. Autem podczas testów drogowych jeździł główny kierowca testowy, Bob Wallace. Kariera tego egzemplarza zakończyła się na początku 1974 roku, kiedy został on wykorzystany do testów zderzeniowych, wymaganych do homologacji samochodu produkcyjnego. 

Od 1974 do 1990 roku wyprodukowano łącznie 1999 Countachów w pięciu różnych seriach. To niezwykły samochód, który nie tylko znalazł się na plakatach niemal każdego nastolatka w latach 70. i 80., ale pojawił się w dziesiątkach filmów. I co najważniejsze, pomógł przetrwać Lamborghini wyjątkowo trudny okres, a jednocześnie zapisał się na kartach historii motoryzacji. 

Obecnie Coutnach jest niezwykle pożądanym samochodem wśród kolekcjonerów. Podczas aukcji RM Sotheby’s w Paryżu 13 lutego 2021 roku, Countach LP 400 z 1977 roku, należący niegdyś do Roda Stewarta, został sprzedany za 775 000 euro. Auto było po sporych przejściach – padło ofiarą wielu modyfikacji, w tym usunięcia dachu. Jednak dział Lamborghini Polo Storico, oferujący szeroki zakres usług dla starszych modeli, odrestaurował ten egzemplarz, przywracając go do oryginalnej specyfikacji.