MotoGuru.pl

Najpierw chipy, teraz guma. Kolejne niedobory uderzają w producentów samochodów

Podczas gdy producenci samochodów nadal borykają z globalnym niedostatkiem chipów, co prawdopodobnie potrwa przynajmniej do końca 2021 roku, na horyzoncie czai się kolejny kryzys. Tym razem spowodowany przez niedobór gumy.

Analitycy ostrzegają, że światowe zapasy gumy są krytycznie niskie, częściowo z powodu zwiększonego popytu na gumowe rękawice i taśmy pakowe w czasie pandemii. Podaż została również dotknięta suszą, powodziami i chorobą liści w krajach takich jak Wietnam oraz Tajlandia, które są wiodącymi producentami kauczuku.

Oprócz wspomnianych czynników dochodzi jeszcze jeden, kolejny – Chiny w zeszłym roku kupiły bardzo dużo kauczuku, aby wzmocnić swoje krajowe zapasy. Stany Zjednoczone nie poszły w ich ślady. W lutym ceny kauczuku naturalnego znalazły się rekordowym poziomie na przestrzeni ostatnich 4 lat, osiągając cenę 2 dolarów za kilogram. Były dyrektor generalny firmy kauczukowej Halycon Agri Corp – Robert Meyer – uważa, że ceny mogą sięgnąć nawet 5 dolarów za 1 kilogram w ciągu najbliższych pięciu lat. Nie spodziewa się powrotu do stanu sprzed epidemii, wskazuje bowiem na strukturalny charakter problemu z podażą.

Ford i Stellantis potwierdzili, że monitorują niedobór, ale jeszcze nie odczuli jego wpływu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku General Motors – przedsiębiorstwo na tym etapie nie martwi się o dostawę ogumienia. Michelin dodał, że omija zatory w portach, korzystając z przesyłek lotniczych z Azji.

Problem dostrzegł rzecznik prasowy przedstawiciela producentów części samochodowych – Foley and Lardner LLP. Jego zdaniem jest znacznie „ciaśniej”, choć sytuacja nie wygląda tak tragicznie, jak w przypadku niedoboru chipów, ale już wkrótce może się zmienić na gorszą.

Pamiętacie jak na początku epidemii COVID-19 ludzie kupowali nadmiar różnych produktów, m.in. papieru toaletowego i ryżu? Właśnie do tego nawiązał szef firmy konsultingowej, Conway MacKenzie – Steve Wybo:

Jest tak samo, jak w przypadku papieru toaletowego i ręczników papierowych na początku kryzysu związanego z pandemią. Jeśli możesz dostać w swoje ręce trochę plastiku lub trochę gumy, będziesz zamawiał więcej niż potrzebujesz, ponieważ nie wiesz, kiedy odczujesz niedobory.

Opony zbudowane są z mieszanki różnych gatunków gum, w tym kauczuku naturalnego i syntetycznego, z domieszką innych substancji i materiałów.

W lutym oszacowano, że producenci samochodowi z powodu niedoboru półprzewodników mogą stracić nawet 60 mld dolarów. Kryzys związany z gumą z pewnością doleje oliwy do ognia.