MotoGuru.pl

Nowy Jeep Grand Cherokee L – olbrzym zza Atlantyku. Najważniejsze informacje

Jego poprzednik na rynku pojawił się 10 lat temu i w ostatnich czasach już wyraźnie odstawał od najbliższych rywali. To ma się jednak zmienić z premierą jego najnowszego wcielenia. Oto zupełnie nowy Jeep Grand Cherokee – teraz w rozmiarze L!

Nowy Jeep na współczesne czasy. O ile poprzednik debiutował w erze, gdy SUV-y dopiero zdobywały kolejne przyczółki, a popularnością cieszyły się duże vany, zupełnie nowe wcielenie tego auta pojawia się w czasach, kiedy modele uterenowione stanowią trzon światowej sprzedaży samochodów.

Dlatego też najnowsze Grand Cherokee pojawia się od razu w bardzo postawnej odmianie L (z języka angielskiego long, a więc długi), wyróżniającej się trzema rzędami siedzeń. Co ciekawe, auto w USA będzie sprzedawane równocześnie ze starym modelem.

Nowy Jeep Grand Cherokee wyraźnie urósł.

2021 Jeep Grand Cherokee L: wymiary

Nowe wcielenie Grand Cherokee mierzy aż 520,4 cm długości, 196,3 cm szerokości oraz 181,6 cm wysokości. To więc ogromne auto, które nad poprzednikiem – bez dopisku L – zdecydowanie góruje. Jego wymiary są bardziej okazałe, odpowiednio, o 32,8 cm, 2,0 cm oraz o 1,4 cm. Rozstaw osi urósł z kolei z 291,1 do 309,1 cm! Oczywiście, w niedalekiej przyszłości należy się spodziewać mniejszego Granda bez litery L w nazwie.

Zewnętrzna stylistyka auta stanowi rozwinięcie aktualnego modelu z inspiracjami czerpanymi z Grand Wagoneera. Auto wyróżnia się wąskimi światłami przednimi i tylnymi, charakterystycznym dla współczesnych Jeepów kształtem chromowanej listwy dachu gładko przechodzącej na pokrywę bagażnika, i po raz pierwszy korzysta z obręczy 21-calowych.

Grand po raz pierwszy ma 21-calowe koła.

Większy rozstaw osi oznacza oczywiście bardziej przestronną kabinę, szczególnie za przednimi fotelami, a więc tam gdzie poprzedni Grand Cherokee wyraźnie odstawał od rywali pokroju BMW X5 czy Land Rovera Discovery. Zyskał także bagażnik, który nawet za rozłożonym trzecim rzędem może pochwalić się pojemnością 484 l. Jeśli schowa się go w podłodze, przestrzeń rośnie do wyjątkowo pokaźnych 1328 l!

2021 Jeep Grand Cherokee L: kokpit

Auto otrzymało całkowicie przeprojektowany kokpit, w którym uwagę zwracają zupełnie nowe cyfrowe zegary, pokrętło na konsoli środkowej w miejscu dźwigni automatu oraz zmodernizowany system multimedialny. Grand Cherokee L wyróżnia się też wyższą niż do tej pory jakością wykończenia, w najbogatszych odmianach podkreśloną nie tylko przez skórzaną tapicerkę, ale i prawdziwe drewno oraz metal, a także przez fotele elektrycznie sterowane w 16 kierunkach i z funkcją wentylacji.

Nowoczesny kokpit nowego Granda.

Standardowy ekran systemu multimedialnego ma przekątną 8,4 cala, natomiast topowy – 10,1 cala. Oferuje on nie tylko bezprzewodową łączność Android Auto i Auto CarPlay, ale również m.in. nawigację online oraz dostęp do sieci Wi-Fi 4G LTE. W miejsce klasycznych zegarów znalazł się z kolei 10,3-calowy monitor, dający wybór wielu różnych widoków. Wśród nich: adaptacyjnego tempomatu, systemu noktowizyjnego, ułatwiającego obserwowanie sytuacji przed autem po zmroku, nawigacji czy też klasycznych okrągłych wskaźników. Kolejny znak współczesności to aż 12 wejść USB-A i USB-C rozlokowanych w całej kabinie.

Na ekranie zegarów – m.in. dużą mapa nawigacji.

2021 Jeep Grand Cherokee L: silniki

Pod maską, przynajmniej za Atlantykiem, niewiele się zmieniło. Między przednimi kołami nadal pracuje ten sam bazowy silnik benzynowy, który napędzał zeszłoroczny model. Jest to 3,6-litrowe V6, wytwarzające 294 KM i 348 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nad nim w gamie znalazła się 5,7-litrowa „V-ósemka” z serii Hemi, wyciskająca z siebie 362 KM oraz 529 Nm. Obie jednostki współpracują z tą samą 8-biegową przekładnią automatyczną, z której moment obrotowy standardowo trafia do tylnych kół, a opcjonalnie – do obu osi.

2021 Jeep Grand Cherokee L: zdolności terenowe

Do Grand Cherokee L oferowane są trzy opcjonalne rodzaje napędu 4×4. Nazywają się one Quadratrac I, Quadrtrac II oraz Quadra-Drive II, bazują na aktywnej skrzynce rozdzielczej, a ostatni z nich wyróżnia się elektroniczną blokadą tylnego dyferencjału. W opcji znalazł się układ Quadra-Lift, a więc adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, dające wybór 5 różnych trybów pracy, w zależności od podłoża, po którym auto się porusza. Podstawowy prześwit Granda wynosi solidne 21 cm, natomiast maksymalny (w ustawieniu Off-Road 2) – imponujące 27,6 cm! To aż 9-procentowy „postęp” względem zeszłorocznego modelu!

Grand Cherokee L oferuje trzy rodzaje napędu 4×4.

Wrażenie robią też kąty terenowe. W trybie Off-Road 2 kąt natarcia wynosi 30,1 stopni (poprzednio: 25,7 stopni), zejścia to 23,6 stopni, natomiast rampowy – 22,6 stopnia. Oba zmalały, jednak wcale to nie dziwi. W końcu Grand Cherokee L jest wyraźnie dłuższy i ze zdecydowanie większym zwisem tylnej części nadwozia.

2021 Jeep Grand Cherokee L: bezpieczeństwo

10 lat w świecie motoryzacji to szmat czasu, co wcześniejsze wcielenie dawało mocno odczuć skromną dostępnością aktywnych systemów wsparcia kierowcy. Nowy model nadrobił stracony czas, oferując bardzo bogate wyposażenie standardowe, na które składają się m.in. ostrzeżenie o kolizji czołowej z funkcją hamowania awaryjnego, adaptacyjny tempomat, czy aktywny asystent pasa ruchu. Jako opcja oferowany będzie zestaw systemów spełniających wymogi drugiego poziomu jazdy autonomicznej. A więc asystenci jazdy w korkach i na autostradzie.

Nowość: system noktowizyjny.

Inne opcje z zakresu bezpieczeństwa to: night vision, ekran head-up, zestaw kamer dookoła samochodu czy ostrzeżenie przed możliwością wystąpienia kolizji na skrzyżowaniu, informujące sygnałami dźwiękowymi o samochodach nadjeżdżających z boku.

Jeep Grand Cherokee L w amerykańskich salonach zadebiutuje już wkrótce. Na europejską premierą przyjdzie nam jeszcze poczekać. Pewne jest jednak, że nowe auto pojawi się w wariantach wysokoprężnym oraz mikrohybrydowym i z nadwoziem krótszym o jakieś 30 cm.

Zobacz galerię zdjęć najnowszego Jeepa Grand Cherokee L: