MotoGuru.pl

Oto najbezpieczniejsze samochody według Amerykanów z IIHS

Niezależna organizacja IIHS przygotowała listę najbezpieczniejszych modeli osobowych, SUV-ów i pick-upów, jakie można kupić na amerykańskich rynku w 2021 roku. Co istotne, dwukrotnie wzrosła liczba pojazdów z najwyższą oceną. Sprawdźcie, może Wasze auta też się łapią do tego grona!

IIHS czyli Insurance Institute for Highway Safety to organizacja non-profit, finansowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, założona w 1959 roku. Jej działanie ma na celu zmniejszenie nie tylko liczby kolizji drogowych, ale i obrażeń, jakie dotykają uczestniczące w nich osoby. Jedną z najważniejszych gałęzi instytutu jest prowadzenie badań i tworzenie ocen samochodów, czy produktów, takich jak np. foteliki dla dzieci.

„Dobrą wiadomością w tym roku jest to, że konsumenci mają coraz większy wybór naprawdę bezpiecznych samochodów” – mówi David Harkey, prezes IIHS.

Zadecydowały światła

W tym roku instytut przyznał nagrodę Top Safety Pick+ aż 49, a Safety Pick – 41 modelom. Co istotne, liczba pojazdów z pierwszej kategorii wzrosła aż dwukrotnie względem poprzedniego roku. Wtedy Top Safety Pick+ uzyskały jedynie 23 pojazdy, co w dużej mierze wynikało z uznania ich standardowych reflektorów jedynie za „dobre” lub „akceptowalne”.

W tym roku oświetlenie uległo znacznej poprawie. Szczególnie wzięła sobie to do serca grupa producentów, których krytykowano za zbytnie przywiązanie choćby do wyglądu, a za niewystarczające do podstawowych elementów. Jednym z nich są właśnie światła.

„Zauważyliśmy bardzo dużą poprawę w temacie reflektorów. Dzięki temu samochody świecą jaśniej i jednocześnie mniej oślepiają innych uczestników ruchu. Volvo ma najwięcej pojazdów w gronie modeli uhonorowanych przez IIHS, bo aż 9, co w dużej mierze wynika z rewolucji w reflektorach” – twierdzi Harkey.

Volvo ma najwięcej pojazdów w gronie najlepszych według IIHS.

Największą liczbą modeli w obu kategoriach mogą się z kolei poszczycić Hyundai, Genesis i Kia, będące częścią jednego koncernu – łącznie aż 17! Podczas gdy każda marka, z wyjątkiem Mitsubishi, miała przynajmniej jeden pojazd, który zdobył wyróżnienie IIHS, według Harkeya producenci samochodów wolumenowych, tacy jak General Motors i Stellantis (a więc koncern powstały z połączenia FCA i PSA), powinni osiągać lepsze wyniki, zwłaszcza pośród SUV-ów i pick-upów.

„Fakt, że niektóre firmy dysponują ogromną gamą i jednocześnie mają tak niewiele nagrodzonych modeli jest rozczarowujący. To wymaga intensyfikacji działań z naszej strony” – mówi Harkey.

Takie same kryteria, ale…

Kryteria IIHS w 2021 roku nie zmieniły się, ale wkrótce mają zostać zaostrzone. Planuje się wprowadzenie wyższej masy wózka i większej prędkości przy uderzeniach bocznych – z 31 mil/h (około 50 km/h) do 37 mil/h (niemal 60 km/h). Zmiany te mają nadejść w 2023 roku.

Genesis G70 oraz modele Hyundaia i Kii w wynikach IIHS pojawiają się aż 17 razy.

Nagrodzeni w 2021 IIHS Top Safety Pick+:

Małe samochody (u nas to klasa kompakt):

  • Honda Insight
  • Mazda 3
  • Mazda 3 sedan
  • Subaru Crosstrek Hybrid

Samochody średniej wielkości:

  • Honda Accord
  • Kia K5 (w produkcji od listopada 2020 roku)
  • Mazda 6
  • Nissan Altima
  • Nissan Maxima (w produkcji od listopada 2020 roku)
  • Subaru Legacy
  • Subaru Outback
  • Toyota Camry

Luksusowe modele średniej wielkości:

  • Acura TLX
  • Lexus ES 350
  • Lexus IS
  • Tesla Model 3
  • Volvo S60
  • Volvo S60 Recharge
  • Volvo V60
  • Volvo V60 Recharge

Duże modele luksusowe:

  • Audi A6
  • Audi A6 allroad
  • Audi A7
  • Genesis G70
  • Genesis G90

Małe SUV-y:

  • Mazda CX-3
  • Mazda CX-5
  • Mazda CX-30 (w produkcji od listopada 2020 roku)
  • Nissan Rogue
  • Subaru Forester

Średniej wielkości SUV-y:

  • Ford Explorer
  • Hyundai Palisade
  • Mazda CX-9
  • Subaru Ascent
  • Toyota Highlander

Średniej wielkości luksusowe SUV-y:

  • Acura RDX
  • Cadillac XT6
  • Hyundai Nexo
  • Lexus NX
  • Mercedes-Benz GLE (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Volvo XC60
  • Volvo XC60 Recharge
  • Volvo XC90
  • Volvo XC90 Recharge
  • Volvo XC40

Duże SUV-y:

  • Audi e-tron
  • Audi e-tron Sportback
  • Minivany:
  • Honda Odyssey
  • Toyota Sienna

2021 IIHS Top Safety Pick:

Małe samochody (u nas to klasa kompakt)

  • Honda Civic (poza wariantem Type R)
  • Honda Civic sedan
  • Hyundai Veloster (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Kia Forte (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Kia Soul (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Nissan Sentra
  • Subaru Crosstrek (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Subaru Impreza (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Subaru Impreza wagon (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Subaru WRX (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Toyota Corolla
  • Toyota Corolla sedan

Samochody średniej wielkości:

  • Hyundai Sonata

Luksusowe modele średniej wielkości:

  • Audi A4
  • Audi A5 Sportback
  • BMW serii 3
  • Mercedes klasy C (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)

Samochody klasy wyższej:

  • Kia Stinger (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)

Małe SUV-y:

  • Chevrolet Equinox
  • Ford Escape
  • Honda CR-V
  • Hyundai Kona (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Hyundai Tucson (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Hyundai Venue
  • Kia Seltos (w produkcji od sierpnia 2020; z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowe
  • Kia Sportage (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)
  • Lexus UX
  • Lincoln Corsair
  • Toyota C-HR
  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4 Prime
  • Toyota Venza

Średniej wielkości SUV-y:

  • Ford Edge
  • Kia Sorento
  • Kia Telluride
  • Volkswagen Tiguan

Luksusowe SUV-y średniej wielkości:

  • Lexus RX
  • Lincoln Aviator
  • Mercedes GLC (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)

Duże SUV-y:

  • Audi Q8

Duże pick-upy:

  • RAM 1500 z kabiną dla załogi (z opcjonalnym systemem zapobiegania kolizji czołowej)