MotoGuru.pl

VW zdalnie zaktualizuje oprogramowanie w elektrykach. Ale najpierw musisz udać się do dealera

Stało się! Volkswagen, wzorem Tesli, ogłosił aktualizację oprogramowanie swoich modeli drogą radiową. Ale, żeby dokonać pierwszego uaktualnienia – trzeba udać się do dealera i zostawić tam auto. Zapewne na 1,5 dnia. Ups!

Pionierem zdalnego aktualizowania oprogramowania była Tesla, która w swoje samochody wbudowała ekosystem, podobny do stosowanego w branży elektroniki użytkowej. Dzięki temu może zostać ona dokonana drogą radiową (over-the-air), jak np. w przypadku iPhone’a.

Tesla wykorzystuje taką możliwość w celu wprowadzania poprawek błędów, nowych funkcji czy też odnowionego interfejsu użytkownika w swoich pojazdach. Od początku był to znakomity ruch Amerykanów, pozwalający na nieustanne modernizowanie wyprodukowanych przez nich pojazdów, nawet lata po ich dostarczeniu do klienta.

Tesla od lat stosuje aktualizację oprogramowanie over-the-air.

Technologia over-the-air debiutowała w modelach Tesli w 2012 roku, natomiast przemysł samochodowy dopiero teraz zaczyna nadrabiać stracony czas. Ford w ten sam sposób będzie aktualizował Mustanga Mach-E, natomiast Volkswagen – ID.3 i ID.4.

Dziś Volkswagen ogłosił pierwszą aktualizacją oprogramowania drogą radiową:

Modele ID.3 i ID.4 w Europie mogą teraz otrzymywać nowe funkcje i dogłębne aktualizacje za pośrednictwem sieci WLAN lub sieci komórkowej. Wersję oprogramowania ID.2.1 otrzymają wszystkie elektryczne Volkswageny wyprodukowane po 8 tygodniu 2021 roku.

Niemcy mieli wiele problemów z opracowaniem oprogramowania do ID.3, przez co premierę rynkową tego samochodu przesunięto o ponad osiem miesięcy. Najnowszą wersję systemu otrzymały wyłącznie obecnie wytwarzane egzemplarze, natomiast dotychczasowi właściciele będą mieli nieco pod górkę.

Dlaczego? Aby uzyskać aktualizację będą musieli osobiście pofatygować się do dealera, który podepnie auto do komputera i dopiero później ogłosi sukces. Nie wiadomo jak będzie w przypadku aktualizacji do oprogramowania ID.2.1, ale klienci na forach informowali, że dotychczas przy wgraniu odnowionego systemu, musieli zostawić auta w serwisie na 1,5 dnia.

Podczas gdy Tesla już od 2012 roku zdalnie aktualizuje oprogramowanie, VW na to pole wkracza dopiero teraz.

Thomas Ulbrich, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w firmie Volkswagen:

Wszystkie dostarczone dotychczas klientom Volkswageny ID będą otrzymywać te same wersje oprogramowania przez cały cykl życia ich samochodów. Aktualizacje over-the-air od teraz staną się normą w naszych samochodach.

Przedstawiciele Volkswagena twierdzą, że nowe oprogramowanie zamierzają dostarczać klientom średnio co trzy miesiące, począwszy od lata 2021 roku.