Pierwsze granturismo spod znaku Audi właśnie ujrzało światło dzienne. To wystarczający powód, aby porównać jego możliwości do tego, co oferują rywale w postaci Lucid Air, Porsche Taycana i Tesli Model S.
To żadna tajemnica, że nowe Audi powstało z tych samych klocków, z których stworzono Taycana. W końcu obie marki należą do jednego koncernu i od lat „dzielą się” platformami, silnikami i innymi podzespołami. Nie inaczej jest w przypadku obu elektrycznych modeli, które mają niemal identyczne proporcje swoich nadwozi.


Audi na początku do sprzedaży trafi w dwóch wariantach – podstawowym o mocy maksymalnej sięgającej 530 KM i RS, wytwarzającym do 646 KM. A jak ta druga wersja ma się do najmocniejszych elektrycznych rywali? Sprawdźmy!
Moc i osiągi
Pod tym względem Audi w żaden sposób nie błyszczy. 646 KM to mniej niż wytwarza Taycan Turbo (680 KM), nie mówiąc już o 761-konnym Turbo S. Oba te auta przyćmiewają jednak najnowsza Tesla Model S Plaid o mocy 1020 KM, a przede wszystkim Lucid Air Dream Edition, mogące się pochwalić aż 1095 KM! O ile Audi i Porsche dysponują dwoma silnikami, o tyle rywale zza Atlantyku wykorzystują po trzy jednostki napędowe.


Audi: 646 KM; 0-100 km/h w 3,3 s; prędkość maksymalna: 260 km/h
Lucid: 1095 KM; 0-100 km/h w 2,6 s; prędkość maksymalna: 270 km/h
Porsche: 761 KM; 0-100 km/h w 2,8 s; prędkość maksymalna: 260 km/h
Tesla: 1020 KM; 0-100 km/h w 2,1 s; prędkość maksymalna: 322 km/h
Akumulator i zasięg
Audi z Porsche mają tę samą baterię o pojemności nominalnej wynoszącej 93,4 kWh. Tesla dysponuje akumulatorem 100-kilowatowym, natomiast Lucid Air – aż 113-kilowatowym. Dzięki instalacji 800-woltowej e-tron i Taycan przyjmą prąd o maksymalnej mocy 270 kW. Lucid i Tesla – po 250 kW.


W temacie teoretycznego zasięgu oba niemieckie auta nie umywają się jednak do swoich amerykańskich rywali. Audi na jednym ładowaniu przejedzie maksymalnie od 433 do 476 km (według cyklu NEDC), natomiast Porsche – 388-412 km (WLTP). Tesla zatrzyma się po 628 km (EPA), a Lucid – dopiero po 810 km (EPA).
Audi: 93,4 kWh; zasięg: 479 km
Lucid: 113 kWh; zasięg: 810 km
Porsche: 93,4 kWh; zasięg: 388-412
Tesla: 100 kWh; zasięg: 628 km
Cena
W przypadku Audi za model RS trzeba będzie zapłacić około 600 tys zł. Taycan Turbo S to wydatek 794 000 zł. Do Modelu S Plaid w Polsce Tesla przyczepia z kolei metkę z kwotą 529 990 zł. Lucid Air Dream Edition w USA wyceniono zaś na 161 500 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki daje około 600 tys. zł. Po dodaniu do tego wszystkich opłat cena przekroczyłaby zapewne poziom Taycana.
Werdykt
Bierzcie Teslę!