MotoGuru.pl

Autonomiczne przewozy osób właśnie stały się faktem

Baidu – chiński odpowiednik Google – w czwartek 29 kwietnia ogłosił rozpoczęcie działalności pierwszego w Chinach programu płatnych autonomicznych przewozów pasażerskich. Usługa dostępna w Pekinie znana jest jako Apollo Go.

Wiodąca chińska wyszukiwarka internetowa, podobnie jak Google ma wydzieloną „komórkę” zajmującą się rozwojem technologii jazdy autonomicznej. Jej największym dotychczasowym sukcesem jest właśnie uruchomienie usługi przewozów pasażerskich.

Początkowy obszar, na jakim będzie dostępne Apollo Go, obejmuje 2,7 km kwadratowych, a najdłuższa dostępna trasa ma wynosić 5 km. W odróżnieniu od choćby Ubera, z którego można skorzystać praktycznie wszędzie, tutaj klienci są odbierani i wysadzani na jednej z ośmiu specjalnych stacji. Komercyjne przewozy zaczęły się 2 maja. 

Liczne testy

Baidu obecnie prowadzi liczne testy pojazdów samojezdnych poruszających się bez kierowcy w trzech różnych miastach Chin, natomiast badania z osobami znajdującymi się w pojeździe odbywają się w ponad dwóch tuzinach miejscowości. Firma uzyskała nawet pozwolenie na testowanie pojazdów bez kierowcy w Dolinie Krzemowej, niedaleko swojej amerykańskiej siedziby w Sunnyvale.

Jakby tego było, inna chińska firma (AutoX) testuje samojezdne pojazdy w Shenzhen od grudnia 2020 roku. Usługa jest dostępna dla wybranych „szczęśliwców” od stycznia, ale AutoX nie rozpoczęło jeszcze pobierania opłat.

Liderami pozostają Amerykanie

Mimo tego liderem technologii samojezdnych pozostają Amerykanie. Waymo w 2023 roku ma zamiar w San Francisco i w Dubaju wystartować z usługą Cruise. Wspierana przez General Motors, Hondę oraz kilku innych inwestorów, będzie oferować przewozy taksówkarskie.

Do tej pory amerykańscy decydenci przeważnie nie przywiązywali wagi do technologii autonomicznej. Na poziomie federalnym istnieje bardzo niewiele przepisów dotyczących pojazdów samojezdnych. Różne podejścia przyjęły z kolei różne stany, przy czym Kalifornia ma bardziej rygorystyczne przepisy niż Arizona i Teksas.

Perspektywa silnej konkurencji ze strony Chin może pomóc firmom produkującym pojazdy autonomiczne przekonać amerykańskich decydentów, aby nie uchwalali przepisów, które mogłyby spowolnić rozwój tej technologii w USA.