MotoGuru.pl

Kup Jeepa i zostań Gladiatorem

Po dwóch latach od debiutu w Stanach Zjednoczonych, pick-up Jeepa trafiił na polski rynek. Dzięki temu za 289 000 zł możesz zostać… GLADIATOREM!

Gladiator to niewolnik toczący na arenie w starożytności walkę na śmierć i życie. Najbardziej znani gladiatorzy to Spartakus, grany przez Kirka Douglasa w filmie o tym samym tytule z roku 1960 r., oraz Generał Maximus (film „Gladiator” z 2000 r.), w którego rolę wcielił się Russel Crowe.

Teraz do pocztu znanych gladiatorów chce dołączyć Jeep, którego pierwszy od 26 lat pick-up trafił właśnie do sprzedaży po naszej stronie Atlantyku. Ceny tego modelu są jednak bardzo wysokie. Najtańsza wersja kosztuje 289 000 zł, a najdroższa, premierowa Launch Edition – aż 357 900 zł.

Ładnie zaprojektowany kokpit został przejęty wprost z Wranglera.

Gladiator to nic innego, tylko rozciągnięty Wrangler z dodatkową paką. Auto mierzy aż 559 cm długości, 189 cm szerokości oraz 184-190 cm wysokości, która jest zależna od rodzaju dachu – hard lub soft top. Rozstaw osi wynosi imponujące 349 cm, czyli jest dłuższy niż np. w luksusowym Audi A8 L (313 cm). Skrzynia ładunkowa ma pojemność 1005 l i wymiary: 153 x 144 cm (długość x szerokość). Dla porównania VW Amarok dysponuje, odpowiednio, 155 x 162 cm, a Mitsubishi L200 – 151 x 147 cm.

Gladiator na dzień dobry nieco rozczarowuje swoją ładownością, kształtującą się pomiędzy 556 a 613 kg. Po prawdzie to poziom niektórych zwyczajnych osobówek. Godny uznania byłby wynik w okolicach 1 tony, a dobry – od 800 kg. Plus za wysoką, godną Gladiatora masę przyczepy, jaką może uciągnąć – 2722 kg.

Dach i drzwi Gladiatora można zdemontować. Wnętrze spokojnie można czyścić bieżącą wodą.

Między przednimi kołami współczesnej wersji europejskiego Generała Maximusa może pracować tylko jeden silnik, czyli 3-litrowy turbodiesel V6, wyciskający z siebie 264 KM przy 3600 obr./min oraz 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego pomiędzy 1400 a 2800 obr./min. Współpracuje on z 8-biegową przekładnią automatyczną, z której Niutonometry wędruje na cztery koła. Auto waży 2,3-2,4 tony, do 100 km/h rozpędza się w czasie 8,6 s i osiąga prędkość maksymalną 177 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi pomiędzy 9,5 a 9,8 l/100 km.

Napęd 4×4 z reduktorem i sztywnymi osiami oraz prześwit 25,3 cm odpowiadają za bardzo dobre zdolności terenowe Gladiatora.

W systemie przeniesienia napędu Generał Maximus wykorzystuje układ Selec-Trac z reduktorem oraz osiami Dana 44 – z tyłu z mechanizmem różnicowym z blokadą. Prześwit europejskiej odmiany wynosi bardzo solidne 25,3 cm, a głębokość brodzenia: 76 cm.

W Polsce Gladiator jest oferowany w czterech wariantach: Sport, Overland i 80th Anniversary oraz w limitowanej, świetnie wyposażonej Launch Edition w cenie 357 900 zł. Dostępnych będzie tylko 10 sztuk.