MotoGuru.pl

Licznik nie przestaje bić – 2,5 mln sztuk Fiata 500 z fabryki w Tychach

Produkowany od 2007 roku Fiat 500 właśnie dobił do liczby 2,5 miliona. Egzemplarz z takim numerem zjechał z tyskiej fabryki włoskiej marki 22 marca 2021 roku.

Fiat 500 to prawdziwy weteran i jednocześnie istny ewenement. Będąc w produkcji już 14. rok powinien przynajmniej ze dwa razy doczekać się następcy. Ale tak się nie stało. Owszem na rynku jest już nowa „pięćsetka”, tyle że to model elektryczny, powstający we Włoszech równolegle z autem z fabryki w Tychach.

Nowy, elektryczny Fiat 500 powstaje we Włoszech.

Pomimo swojego wieku „pięćsetka” ani myśli przejść do lamusa, a Fiat – jej w tym pomaga, wprowadzając mniejsze lub większe modyfikacje praktycznie co roku. Największy lifting to niewielkie autko przeszło w 2014 roku, kiedy otrzymało m.in. 1800 nowych części. Wśród nich: zmienione lampy przednie i tylne, zegary TFT czy nieco zmodernizowaną deskę rozdzielczą z wbudowanym systemem multimedialnym.

Z układem mild hybrid

W zeszłym roku Włosi zaprezentowali odmianie Hybrid, napędzaną 3-cylindrowym silniczkiem wolnossącym o pojemności 1.0, zaopatrzonym w układ miękkiej hybrydy. Wytwarza on 70 KM i średnio według producenta zużywa 3,9 l benzyny na 100 km. Z kolei na początku 2021 roku odświeżono gamę tego auta.

Poza tym przez wszystkie lata produkcji „pięćsetki” pokazano ponad 30 wariantów specjalnych. Wśród nich znalazły się m.in. powiązane ze światem mody Diesel, Gucci, GQ i Collezione, czy Riva oraz Abarth Rivale, powstałe przy współpracy z producentem jachtów. Inne wersje: Anniversario, 60th, 500 Mirror i 120 Anniversary.

Wariant hybrydowy korzysta z 70-konnego silnika 1.0, wspomaganego przez układ miękkiej hybrydy, oparty głównie na alternatorze z funkcją rozrusznika.

Ale najlepszą wizytówkę „pięćsetce” i tak wystawiają klienci. Owszem, w 2020 roku, a więc w roku targanym pandemią COVID-19 w Europie na to niewielkie auto skusiło się 141 313 klientów, jednak od 2014 roku jego sprzedaż utrzymywała się w okolicach 180 000 egzemplarzy. Najwięcej osób na Starym Kontynencie wybrało Fiata 500 w jego 10. roku produkcji – dokładnie 189 360. W kolejnych latach było to: 188 448 (2018 rok) oraz 175 017 (2019 rok).

Numer 2,5 miliona

2,5-milionowy egzemplarz Fiata 500 to odmiana Dolcevita, wyposażona w silnik 1.0 z układem mikrohybrydowym. Auto trafi do Francji. Numer 2 499 999 to wersja Sport, którą zamówił klient w Polsce, natomiast 2 500 001 – sportowy wariant Abarth 595 Monster Energy Yamaha, przeznaczony dla włoskiego właściciela.

Najważniejsze Fiaty 500 wyprodukowane 22 marca 2021 roku.

Tak o sukcesie Fiata 500 mówi dr Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland S.A.:

Nasza słynna „pięćsetka” cieszy się niesłabnącą popularnością na wielu rynkach europejskich i światowych. Fiaty 500 z Tychów znalazły odbiorców w ponad stu krajach świata. Najwięcej wyeksportowaliśmy do Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, ale w dziesiątce największych rynków znajduje się także daleka Japonia. Produkowana w Polsce „500” to prawdziwie globalny produkt marki Fiat, który trafił również na tak egzotyczne rynki jak Kajmany, Curacao, Saint Martin, Senegal, Nowa Kaledonia czy Ghana.

Łyk statystyk

W tym roku „pięćsetka” obchodzi swoje 64. urodziny. Od debiutu do dnia dzisiejszego wytworzono już 6,7 mln sztuk tego samochodu, wliczając w to 2,5 mln egzemplarzy z Tychów. Co ważne, wraz z osiągniętym wynikiem to auto ponownie podniosło poprzeczkę w liczbę samochodów wyprodukowanych przez polską fabrykę koncernu Stellantis, do którego obecnie należy FCA – poprzedni właściciel marki Fiat.

Kolejne miejsca w statystykach produkcji zajmują Panda (2,168 mln sztuk), 126p (2,166 mln sztuk) oraz Seicento (1,328 mln sztuk).

Obecnie fabrykę w Tychach czekają ogromne inwestycje związane z uruchomieniem w przyszłym roku produkcji trzech zupełnie nowych crossoverów. W tym także z napędem elektrycznym.