MotoGuru.pl

Nowość z Polski – Lancia Ypsilon po liftingu

Ma 10 lat na karku i jest jedynym modelem Lancii, na dodatek wytwarzanym wyłącznie w Polsce. Lancia Ypsilon właśnie dostała szansę na kolejne kilka lat rynkowego bytu.

Lancia to marka z ogromnymi sukcesami w motosporcie, szczególnie na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, kiedy Delta Integrale sześć razy z rzędu sięgała po rajdowe mistrzostwo świata w kategorii konstruktorów, co nadal pozostaje niepobitym rekordem. Nadal też do Włochów należy największa liczba tytułów – zdobywali je dziesięciokrotnie, wyprzedzając w ten sposób Citroena o dwa. Niestety, legenda Lancii została skutecznie ubita w momencie, gdy jej właściciel, a więc Fiat, powierzył jej rolę luksusowej marki koncernu.

Mimo że Lancia umiera od lat, na powierzchni pozostaje tylko dzięki miejskiemu Ypsilonowi. Produkowany w Polsce, sprzedawany wyłącznie na rynku włoskim, w zeszłym roku znalazł nieco ponad 43 000 nabywców. Dla porównania w 1990 roku Lancię kupiło ponad 300 000 osób.

Co się zmieniło w Ypsilonie?

Przede wszystkim osłona chłodnicy, która teraz otrzymała wypełnienie z pionowymi szczebelkami oraz bardziej wyrazistą, satynową obwódkę. Zastosowano też zmodernizowane lampy ze smukłymi LED-ami do jazdy dziennej. Ponadto zmieniono kształt wlotu powietrza w zderzaku, a także dodano nowe barwy nadwozia, w tym Elegant Blue, stanowiący interpretację klasycznego niebieskiego koloru, znajdującego się w herbie Lancii.

Dwie Lancie Ypsilon – sprzed i po liftingu.

W kabinie na klientów czeka 7-calowy ekran systemu multimedialnego z łącznością Android Auto i Apple CarPlay. Ypsilona wyposażono także w nowy filtr kabinowy, pozwalający na wychwytywanie ponad 99% alergenów oraz w 98% ograniczający namnażanie się pleśni i bakterii.

Największa nowość w kabinie – nowy system multimedialny.

Pod maską odnowionej Lancii mają pracować silniki zmodernizowane pod kątem redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Podstawowy, o pojemności 1.2, wytwarza 69 KM i 102 Nm. W ofercie jest również 2-cylindrowa, turbodoładowana jednostka 0.9 o mocy 89 KM i momencie obrotowym 145 Nm.

Między przednimi kołami może pracować również 3-cylindrowy silnik z układem mikrohybrydowym. To ta sama 70-konna (92 Nm) jednostka, która napędza Fiaty 500 i Pandę.

Ceny Ypsilona startują z pułapu 15 100 euro.

Co dalej z Lancią?

Wygląda na to, że po połączeniu FCA z grupą PSA, Lancia ma powoli odzyskiwać dawny blask. Według ostatnich informacji trafiła ona do jednego koszyka z markami Alfa Romeo i DS Automobiles, z którymi ma pracować m.in. nad wspólnymi układami napędowymi oraz rozwiązaniami, mającymi wyróżnić je na tle innych marek koncernu Stellanatis.

Nowych modeli Lancii nie należy jednak szybko oczekiwać. Prawdopodobnie pierwsze owoce współpracy pojawią się dopiero po 2024 roku, kiedy to już nastąpi pełna synergia obu koncernów.