MotoGuru.pl

Nowy wariant Taycana – teraz z napędem na tylną oś

Bestseller Porsche otrzymał nowy, bazowy wariant. Na tle reszty odmian, wyróżnia się on napędem wyłącznie na tylną oś i najwyższym zasięgiem w gamie. Nazywa się po prostu Taycan.

Pierwszy elektryczny model Porsche to jednocześnie jego „złote dziecko”, na które w 2020 r. skusiło się aż 20 015 klientów. To tylko nieco mniej niż łącznie nabywców znalazły obie odmiany modelu 718, a więc Boxster i Cayman (21 784 sztuk). Wynik tym bardziej imponuje, że auto kosztuje od 457 000 zł, a z powodu pandemii przez 6 tygodni wstrzymano jego produkcję.

Teraz do grona trzech wariantów niemieckiego superelektryka, oznaczonych jako 4S (530 KM), Turbo (681 KM) oraz Turbo S (761 KM), dołącza kolejny. Nazywa się po prostu Taycan, ma jeden silnik, a nie dwa, i występuje w dwóch odmianach: standardowej oraz Performance.

Do wyboru będą dwie odmiany: standardowa oraz Performance.

Pierwsza wytwarza 408 KM w funkcji overboost, dostępnej po uruchomieniu procedury startowej, natomiast druga – 476 KM. Standardowa moc dla obu to, odpowiednio, 326 i 380 KM. Podobnie jak mocniejsi bracia, także tylnonapędowy Taycan korzysta z 2-skrzyni automatycznej.

Dwie pojemności akumulatora

Oba warianty Taycana różnią się również bateriami. Słabsza otrzymała akumulator trakcyjny o pojemności nominalnej 79,2 kWh, a mocniejsza – 93,4 kWh. Osiągi już tak nie imponują jak w przypadku Turbo, a w szczególności w Turbo S. Co ciekawe, w obu odmianach są identyczne: 0-100 km/h w 5,4 s i prędkość maksymalna 230 km/h.

Różni je jednak zasięg oraz szybkość ładowania. 408-konny wariant według cyklu WLTP na pojedynczym ładowaniu przebywa dystans do 431 km, a mocniejszy – do 484 km, co czyni go najlepszym pod tym względem modelem tej niemieckiej sportowej limuzyny.

O ile pierwszy z nich jest w stanie przyjąć prąd o mocy dochodzącej do 225 kW, o tyle drugi – aż do 270 kW. A to oznacza, że od 5 do 80% wersja Performance ładuje się w czasie 22,5 min, natomiast w przeciągu 5 min zasięg wzrasta o 100 km!

Taycan przyjmie prąd o mocy dochodzącej do 225 lub 270 kW w wersji Performance.

Nowością w Taycanie, debiutującą razem z podstawowym modelem, jest funkcja o nazwie Plug & Charge, która pozwala na wygodne ładowanie auta bez konieczności korzystania ze specjalnej karty czy aplikacji. Wystarczy po prostu podłączyć kabel do gniazda, aby samochód nawiązał komunikację z kompatybilną stacją ładującą i automatycznie rozpoczął proces ładowania baterii. Płatności również są nabijane automatycznie. Funkcja wkrótce pojawi się w innych odmianach auta.

Inne obręcze i rekord Guinessa

Na zewnątrz Taycan od reszty rodziny odróżnia się specjalnie zaprojektowanymi 19-calowymi obręczami, czarnymi, anodyzowanymi zaciskami hamulcowymi oraz pomalowanymi na czarno dokładką przedniego zderzaka, nakładkami progów i dyfuzorem (tak jak w Taycanie 4S). Wnętrze zostało częściowo wykończone skórą.

Standardowo wnętrze Taycana jest częściowo wykończone skórą. Auto w kokpicie seryjnie ma 3 ekrany oraz kolejny, opcjonalny, przed pasażerem.

Co jeszcze? Tylnonapędowy Taycan, który na rynku zadebiutuje w marcu, nosi tytuł rekordzisty Guinnessa w najdłuższej jeździe poślizgiem non stop dla modeli elektrycznych. Wynosi on dokładnie 42,171 km i został ustanowiony w listopadzie 2020 r. na 200-metrowym okręgu, pokonanym 210 razy ze średnią prędkością 46 km/h. Próba trwała nieco ponad 55 minut.

Porsche Taycan – galeria zdjęć: