MotoGuru.pl

Nawet 1000 km zasięgu w elektryku! TOP10 aut na prąd o największym zasięgu

Pierwsza elektryczna limuzyna chińskiej marki NIO ma mieć akumulator o pojemności wynoszącej nawet 150 kWh, co zapewni jej rekordowy zasięg 1000 km! A ile na jednym ładowaniu przejeżdżają inne modele? Oto nasze zestawienie.

Pamiętam, gdy w 2011 r. po raz pierwszy miałem styczność z elektrykiem. Było to Mitsubishi i-MIEV, które dysponowało akumulatorem o pojemności zaledwie 16 kWh, zapewniającym teoretyczny zasięg wynoszący 150 km. Auto ważyło 1100 kg, miało 67 KM i kosztowało chore pieniądze. Owszem zachwycało dynamiką w mieście, ale pod każdym innym względem rozczarowywało. W praktyce jego zasięg wynosił około 80 km, wnętrze było spartańskie, a komfort – ograniczony. Pomijając domowe gniazdko, nie było go gdzie ładować.

Od tamtej pory minęło mnóstwo czasu, a technika akumulatorowa poszła bardzo mocno do przodu. W rezultacie od jakiegoś czasu elektryk w ruchu lokalnym zaczyna nabierać sensu, choć deklarowany i realny zasięg nadal mocno się rozjeżdżają. Szczególnie, jeśli często korzysta się z oferowanych przez samochód na prąd osiągów lub mocno przekracza prędkość 100 km/h poza miastem.

Szybka jazda zabija zasięg

Podróżowanie w trasie stanowi zresztą największy ból. W końcu elektryki często mają bardzo wysoką moc, którą zdecydowanie łatwiej wykrzesać z ich silników niż z jednostek spalinowych. Co z tego, skoro zdolne do ogromnych przyspieszeń, podczas jazdy autostradą z dozwoloną prędkością 140 km/h zużywają mnóstwo prądu.

Ile? W przypadku choćby 408-konnego Audi e-trona Sportbacka (tyle rozwija w trybie Boost), którym kiedyś podróżowałem na drugi koniec Polski, i przy temperaturze wynoszącej około 20 stopni Celsjusza, a więc niemal optymalnej, wciąga on 33-34 kWh/100 km. Przy akumulatorze o użytkowej pojemności 86,5 kWh daje to zasięg zaledwie… 260 km! Dlatego lepiej nie przekraczać nim prędkości 110-115 km/h, bo wtedy potrzebuje około 25 kWh/100 km.

Główny rewir: miasto

W rozpowszechnieniu elektryków największe wyzwanie, oprócz infrastruktury, stanowi właśnie zasięg. O ile większość współczesnych modeli na prąd świetnie spełnia codzienne potrzeby związane z dojazdem do pracy, szkoły czy na zakupy i z powrotem, o tyle w daleką trasę niespecjalnie się nadają. A które auta pozwalają – przynajmniej według deklaracji ich producentów – zajechać najdalej na jednym ładowaniu?

Oto nasze zestawienie aut elektrycznych o największym zasięgu. Większość z nich jest dostępna w sprzedaży, natomiast Tesla Model S Plaid, które można już zamawiać, na drogi wyjedzie w IV kwartale 2021 r., a NIO ET7 – na początku 2022 r.

1. NIO ET7 (150 kWh)

  • Teoretyczny zasięg: 1000 km (według cyklu EPA)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 150 kWh
  • Moc: 661 KM

2. Tesla Model S Plaid

  • Teoretyczny zasięg: ponad 840 km (według cyklu EPA)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: b.d.
  • Moc: ponad 1100 KM

3. Lucid Air Grand Touring

  • Teoretyczny zasięg: 832 km (EPA)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 113 kWh
  • Moc: 811 KM

4. Lucid Air Dream Edition

  • Teoretyczny zasięg: 810 km (EPA)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 113 kWh
  • Moc: 1095 KM

5. NIO ET7 (100 kWh)

  • Teoretyczny zasięg: 700 km (EPA)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 100 kWh
  • Moc: 661 KM

6. Tesla Model S Long Range Plus

  • Teoretyczny zasięg: 652 km (WLTP)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 100 kWh
  • Moc: 541 KM

7. Tesla Model S Performance

  • Teoretyczny zasięg: 639 km (WLTP)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 100 kWh
  • Moc: 789 KM

8. Tesla Model 3 Long Range

  • Teoretyczny zasięg: 580 km (WLTP)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 75 kWh
  • Moc: 455 KM

9. Tesla Model X Long Range Plus

  • Teoretyczny zasięg: 548 km (WLTP)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 100 kWh
  • Moc: 541 KM

10. Tesla Model X Performance

  • Teoretyczny zasięg: 561 km (WLTP)
  • Pojemność nominalna akumulatora trakcyjnego: 100 kWh
  • Moc: 789 KM