MotoGuru.pl

VW ogłasza plany rozwoju elektromobilności. 7 najważniejszych punktów

Wielki dzień u Volkswagena, przynajmniej w teorii. Niemcy dzisiaj, 15 marca w transmitowanym na żywo wydarzeniu „Power Day” zapowiedzieli 7 ważnych punktów w rozwoju elektromobilności.

Obecnie każdy idzie w kierunku samochodów elektrycznych. Kolejni producenci prześcigają się w zapowiadaniu całkowitej przesiadki na prąd albo w przekazywaniu szczątkowych informacji na temat przełomowych rozwiązań, które być może za kilka lat ujrzą światło dzienne.

Volkswagen w specjalnym wydarzeniu „Power Day” ogłosił dziś dość szczegółowy plan dotyczący kroków, jakie ma zamiar podjąć w rozwoju elektromobilności. A my przygotowaliśmy 7 najważniejszych punktów. Oto one:

1. Obniżenie kosztu wytwarzania baterii o 30-50%

O tym mówi się coraz głośniej. Swój głos na temat rozwoju baterii i obniżeniu kosztów ich wytwarzania ostatnio zabierali i Toyota, i General Motors. Teraz do tych firm dołączył także Volkswagen, choć nie zamknął tego w ramach czasowych. Prawdopodobnie chodzi o rok 2030 lub wcześniej. „Volkswagen dąży do stopniowego obniżania kosztów baterii wśród aut najtańszych o maksymalnie 50 procent, a w segmencie modeli popularnych – o maksymalnie 30 procent” – mogliśmy usłyszeć w trakcie transmisji.

Nowe ogniwa mają zmniejszyć koszt 1 kWh energii o 30-50%.

Takie możliwości ma otwierać nowe, „zunifikowane ogniwo”, nad którym pracuje firma z Wolfsburga. Choć informacje na jego temat są szczątkowe, nie jest ono półprzewodnikowe, tylko ma stanowić „gatunek pośredni” pomiędzy obecnymi rozwiązaniami, a przyszłymi.

2. Pięciokrotny wzrost europejskiej sieci szybkiego ładowania – do 18 800 słupków w 2025 roku

Aktualnie Volkswagen szybko rozbudowuje punkty ładowania, w czym pomaga mu partnerstwo w spółce IONITY. Do 2025 roku ma być 18 800 słupków szybkiego ładowania, co oznacza pięciokrotny wzrost w stosunku do stanu obecnego. Kluczowymi partnerami w tych działaniach mają być także sieci Enel, Iberdrola, BP i Aral.

VW zadba o duży wzrost punktów ładowania.

Razem z BP ma powstać około 8000 punktów w całej Europie, z czego połowa ma mieć moc 150 kW i znaleźć się na stacjach BP oraz Aral – większość w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Iberdrola da Niemcom dostęp do Hiszpanii, a Enel – do rynku włoskiego. Do 2025 roku Volkswagen w rozwój punktów ładowania w Europie chce zainwestować 400 milionów euro. Część kosztów spadnie też oczywiście na wymienionych wyżej partnerów.

3. Dwukierunkowe ładowanie i Plug&Charge

We wszystkich nowych pojazdach Volkswagen ma korzystać z technologii Plug&Charge, co oznacza, że będzie można ładować samochody bez konieczności używania kart czy aplikacji do ładowania. Wystarczy podłączyć auto, a zostanie ono zidentyfikowane automatycznie (tak dzieje się już choćby w przypadku Superchargerów Tesli).

Koncern z Wolfsburga ogłosił także, że od przyszłego roku wprowadzi dwukierunkowe ładowanie za pomocą specjalnych skrzynek ściennych. A to oznacza, że po podłączeniu auta do takiej skrzynki – czy to w prywatnej posesji, czy w miejscu publicznym – zielona energia elektryczna będzie mogła być przechowywana w aucie i w razie potrzeby wprowadzona z powrotem do sieci.

4. 20 500 więcej punktów szybkiego ładowania w Chinach, USA i Kanadzie

Volkswagen koncentruje się na elektryfikacji globalnie, nie tylko na swoim kontynencie. Niemcy planują do 2025 roku wybudować aż 17 000 punktów w Chinach – największym rynku aut elektrycznych na świecie – oraz 3500 w Ameryce Północnej (do końca tego roku).

5. 240 GWh – taka ma być zdolność produkcyjna baterii w Europie do 2030 r.

Volkswagen planuje, że do 2030 r. w Europie będzie wytwarzać baterie o łącznej mocy 240 GWh. Produkcja ma odbywać się w 6 gigafabrykach.

Nowe fabryki akumulatorów mają pokryć rosnące zapotrzebowanie.

6. Powstanie fabryka baterii wytwarzająca rocznie akumulatory o łącznej mocy 40 GWh

Pomóc w osiągnięciu tego planu ma wykupienie przez Niemców udziałów Northvolt w fabryce joint venture No Northvolt Zwei w Salzgitter, w Niemczech. Ma ona produkować nowe ogniwa od 2025 roku i wdrażać innowacje w zakresie procesu, konstrukcji i chemii związanej z akumulatorami. Zdolność produkcyjna jest planowana na 40 GWh.

7. W fabryce Northvolt Ett w Skellefteå (Szwecja) produkcja wzrośnie do 40 GWh

Fabryka baterii Northvolt w szwedzkim Skellefteå jest rozbudowywana do planowanej rocznej zdolności produkcyjnej 40 GWh. Volkswagen zwiększy swoje zamówienia z tej fabryki do 14 miliardów dolarów w ciągu najbliższej dekady. W 2023 roku zakład rozpocznie tam produkcję wspomnianych zunifikowanych ogniw, które Volkswagen nazywa również swoimi „ogniwami premium”.

Aby było jasne, fabryka Northvolt o mocy 40 GWh jest częścią celu 240 GWh na rok 2030.

I jeszcze jedno. Podczas swojej prezentacji Volkswagen nie wspomniał o pilotażowym programie w jednym z budynków, w którym znajdzie się 270 wall boxów.