MotoGuru.pl

Porsche Taycan Cross Turismo – władca pierścieni

Porsche zaprezentowało nową wersję nadwoziową Taycana – Cross Touring. To podwyższone kombi z osłonami dookoła nadwozia. Pod względem technicznym obyło się bez zmian, ale teraz to auto jest niczym pierścień z trylogii Tolkiena. Jednym do wszystkiego!

Światowa wirtualna premiera odbyła się 4 marca 2021 roku. W zamyśle konstruktorów Taycan Cross Turismo ma być wszechstronnym wariantem uterenowionym, jednocześnie gwarantującym bezkompromisowe prowadzenie poza drogami utwardzonymi. W tym modelu specjalnie dostrojono adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz pracę, dostępnego w standardzie, napędu na obie osie. W opcjonalnym pakiecie Off-Road Design prześwit jest o 30 mm wyższy. W bardziej wymagającym terenie optymalną trakcję ma zapewniać standardowy tryb Gravel. 

O podniesionej wszechstronności Cross Turismo względem innych Taycanów świadczy dodatkowe 47 mm wygospodarowanej przestrzeni nad głowami podróżujących w drugim rzędzie oraz ponad 1200 litrów przestrzeni ładunkowej, dostępnej po złożeniu oparć tylnych foteli. 

Pod względem wizualnym auto wyróżnia się sylwetką zbliżoną do koncepcyjnego Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2018 roku. Opadająca linia dachu, nakładki nadkoli i osłony dookoła nadwozia dodają pseudoterenowego charakteru i jednocześnie zapewniają ochronę przed kamieniami.

Taycan Turbo S Cross Turismo to wydatek od… 810 000 zł!

Porsche Taycan Cross Turismo – wersje silnikowe

W momencie premiery do wyboru są 4 odmiany i wszystkie korzystają z akumulatora Performance Plus o pojemności nominalnej 93,4 kWh. Podstawowy Taycan 4 Cross Turismo rozwija 380 KM (476 KM w trybie overboost z Launch Control). Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s i rozpędza się do 220 km/h, a podczas pomiarów wykonanych zgodnie ze standardami WLTP, przejedzie od 389 do 456 kilometrów. 

Wariant wzbogacony o magiczną literkę „S” (Taycan 4S Cross Turismo) oferuje stałe 490 KM (571 KM z funkcją overboost). Do 100 km/h rozpędza się w 4,1 s, potrafi pomknąć 240 km/h i przejechać na jednym ładowaniu od 388 do 452 kilometrów. 

Są także dwie odmiany z Turbo w nazwie – Taycan Turbo Cross Turismo i Taycan Turbo S Cross Turismo. Ten pierwszy rozwija 625 KM (do 680 KM), sprint do setki załatwia w 3,3 s i tak samo jak nieco mocniejszy brat, zapewnia ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną. Turbo S różni się oferowaną mocą w trybie overboost – zamiast 680, wyciska z siebie 761 KM, dzięki czemu rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,9 s. Zasięg tego pierwszego wynosi od 395 do 452 km, a drugiego – od 388 do 419 km. 

Tylny bagażnik ma być łatwy uniwersalny, łatwy w obsłudze. Pomieści do 3 rowerów.

Porsche Taycan Cross Turismo – tylny bagażnik i ceny

Inżynierowie i projektanci wspólnie opracowali nowy tylny bagażnik, mogący pomieścić do trzech rowerów. Dzięki uniwersalnej konstrukcji pozwala on przewozić różne typy rowerów, w tym dwa elektryczne, zaprezentowane przez Porsche – eBike Sport i eBike Cross. 

Ile wydamy, aby móc „nacieszyć” oczy tym jakże „pięknym” wozidłem? Od 436 000 zł za 4 Cross Turismo lub od 486 000 zł za 4S Cross Turismo. Odmiany Turbo są zdecydowanie droższe – Taycan Turbo Cross Turismo kosztuje od 668 000 zł, a Taycan Turbo S Cross Turismo – od 810 000 zł! 

Dla porównania bazowy Taycan (nie Cross Turismo) to wydatek od 389 000 zł. Niemniej, najnowsza wersja z większym prześwitem i z nadwoziem typu kombi standardowo ma bogatsze wyposażenie, co sprawia, że faktyczna różnica cenowa już nie jest tak duża. 

Jeśli nie stać cię na własnego Taycana, możesz zbudować własną miniaturową wersję. Jak? Naśladując krok po kroku YouTubera Sanago