Polestar 5 rzucił rękawicę Taycanowi. Elektryczne coupe ma 884 KM

Polestar 5 wreszcie zadebiutował podczas salonu samochodowego w Monachium. Czterodrzwiowe elektryczne coupe ma do 884 KM, minimalistyczne wnętrze i bezpośrednio celuje w Porsche Taycana. Auto trafiło do sprzedaży w Europie, a ceny startują na rynku niemieckim od równowartości około 509 000 zł. Szwedzka marka podkreśliła, że samochód jest zbudowany na własnej platformie aluminiowej i oferuje osiągi, które mają konkurować z najlepszymi w klasie.
Od konceptu do produkcji
Polestar zaprezentował koncept Precept ponad pięć lat temu, a dziś projekt przeobraził się w pełnoprawny model produkcyjny. Premiera modelu miała opóźnienie około roku w stosunku do pierwotnych planów, ale finalny efekt okazał się wyjątkowo udany. Stylistyka jest mocno zbliżona do pierwowzoru: podwójne reflektory z technologią Pixel LED, muskularne przetłoczenia, chowane klamki i bezramkowe szyby. Do tego 20–22-calowe felgi i mocno pochylona szyba czołowa płynnie przechodząca w nisko opadający dach, zakończony charakterystycznym tyłem w stylu Kamma. Nietypowym i zaskakującym rozwiązaniem, mającym podkreślić nowoczesny charakter, jest brak tylnej szyby. 
Minimalistyczne i luksusowe wnętrze
Kabina Polestara 5 to mieszanka minimalizmu i nowoczesnych technologii. Kierowca ma do dyspozycji 9-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, wyświetlacz HUD o przekątnej 9,5 cala oraz centralny, pionowy ekran dotykowy 14,5 cala z systemem Android Automotive i integracją Google. Fotele opracowano we współpracy z Recaro i można je wykończyć tapicerką MicroTech lub skórą Nappa Bridge of Weir. Oferują one podgrzewanie, wentylację i masaż. Polestar zaprojektował samochód jako pełnoprawnego czteromiejscowego grand tourera. W tylnym podłokietniku znalazł się panel sterowania czterostrefową klimatyzacją, a tylne fotele – również wentylowane, podgrzewane i z funkcją masażu – można odchylać. Producent zwrócił uwagę na „garaż na stopy” umieszczony za przednimi siedzeniami, który zwiększa komfort pozycji pasażerów. Lista detali obejmuje:
- cyfrowe lusterko wsteczne,
- dywaniki z materiału Econyl,
- wstawki z włókien lnianych zamiast włókien węglowych,
- opcjonalny zestaw audio Bowers & Wilkins z 21 głośnikami,
- szklany dach panoramiczny o długości ponad 1,8 m.
Pojemność bagażnika to 365 litrów z tyłu oraz dodatkowe 62 litry w przednim bagażniku. 
Technologia i osiągi
Polestar 5 powstał na dedykowanej platformie aluminiowej nazwanej Polestar Performance Architecture. Auto wyposażono w układ hamulcowy Brembo oraz pełny zestaw systemów wspierających kierowcę – 11 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i radar średniego zasięgu. Dostępny jest również system Pilot Assist.
Standardowy wariant otrzymał akumulator litowo-jonowy o pojemności 112 kWh oraz napęd na cztery koła z dwoma silnikami. Generuje on 748 KM i 812 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Zasięg według WLTP wynosi do 670 km. Ładowanie prądem stałym z mocą do 350 kW pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w 22 minuty. Ciekawym detalem jest wskaźnik poziomu naładowania umieszczony na słupku C. Wersja Performance oferuje 884 KM i 1015 Nm, co skraca sprint do setki do 3,2 s. Tu jednak zasięg spada do 565 km. Auto wyposażono w adaptacyjne zawieszenie reagujące w 3 ms oraz dodatki wizualne, takie jak czarne akcenty, charakterystyczne złote zaciski hamulcowe, pasy bezpieczeństwa oraz nakrętki zaworów. 
Ceny i dostępność
Polestar 5 jest już dostępny w zamówieniach. W Niemczech ceny startują od 119 900 euro (ok. 509 000 zł), a wariant Performance kosztuje 142 900 euro (ok. 607 000 zł). Z kolei w Wielkiej Brytanii cena bazowa wynosi 89 500 funtów (ok. 438 000 zł), a odmiana Performance – 104 900 funtów (ok. 514 000 zł). Początkowy debiut obejmuje 24 rynki europejskie, ale bez Ameryki Północnej. Producent zapowiedział, że szczegóły dotyczące Kanady i USA zostaną ujawnione w późniejszym terminie.
Cel: Porsche Taycan
Polestar nie ukrywa, że nowy model ma być bezpośrednim konkurentem Porsche Taycana. Oba samochody są czterodrzwiowymi coupe klasy GT, łączącymi luksus z osiągami elektrycznymi. Różnica? Szwedzi stawiają na odważny minimalizm i innowacyjne rozwiązania, podczas gdy Porsche czerpie z bogatej i sprawdzonej reputacji sportowej marki.
Polestar 5 to najmocniejsza deklaracja niezależności marki. To nie tylko alternatywa dla Taycana, ale także demonstracja technologii, którą firma zamierza przenieść na kolejne modele.
O autorze
Adam Główka
Najnowsze

2304 zł – tyle kosztuje miesiąc hostowania serwera w LMU. To samo za 25,4 zł w ACC

Assetto Corsa EVO 0.4 opóźnione. Cel: grudzień, nie listopad

Alpine A290 weszło z buta do FIA EcoRally Cup. Suckes w pierwszym sezonie

A2RL w Abu Zabi: autonomiczne bolidy gonią człowieka na ułamki sekundy



























